بررسی سیستم تحریك و راه انداز ژنراتورهای نوع Ty 10546 در واحدهای گازی نوع V 94-2 رشته برق

شما برای دانلود بررسی سیستم تحریك و راه انداز ژنراتورهای نوع Ty 10546 در واحدهای گازی نوع V 94-2 به سایت وارد شده اید.

قبل از اینکه به صفحه دانلود بروید پیشنهاد می کنیم توضیحات بررسی سیستم تحریك و راه انداز ژنراتورهای نوع Ty 10546 در واحدهای گازی نوع V 94-2 را مطالعه کنید.

قسمتی از متن و توضیحات فایل:

ماشین سنكرون سه فاز، ماشینی دوار است متشكل از یك استاتور سه فاز كه سیم پیچ شده است و در شكافهای هسته با فواصل یكنواخت چیده شده كه مدار آرمیچری نامیده میشود

دسته بندی برق
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 95
حجم فایل 5.289 مگا بایت

تحقیقی بر سیستم تحریك و راه انداز ژنراتورهای نوع Ty 10546 در واحدهای گازی نوع V 94-2

 

 

بخش اوّل 

        ژنراتور

ماشین سنكرون

ماشین سنكرون سه فاز، ماشینی دوار است متشكل از  یك استاتور سه فاز كه سیم پیچ شده است و در شكافهای هسته با فواصل یكنواخت چیده شده كه مدار آرمیچری نامیده میشود.یك روتور با میدانی سیم پیچ كه در شكافهای هسته توزیع شده و دریك مدار تك فاز قرار گرفته تحریك نامیده میشود.استاتور و روتور بوسیله فضای هوا (فرمینگ هو) از هم جدا میشوند كه شكاف هوا نامیده میشود. اصل كار براساس پدیده اسنتاج الكترومغناطیسی می باشد. جریان مستقیم كه در میدان تحریك درجریان است، میدانی مغناطیسی ساكنی را تولید میكند. وقتی كه میدان تحریك می چرخد، حوزه مغناطیسی برای استاتور بعنوان یك حوزه مغناطیسی دوار ظاهر میشود كه در سطح تغییر میكند. با بیرون آمدن از قطبهای روتور، جریان (فلو) مغناطیسی، درون دندانه های استاتور جریان می یابد و مدار مغناطیسی بر روی یوغ استاتور بسته میشود.

 
   

كنداكتورهای استاتور، روی شیارهای استاتور قرار گرفته اند در عمقی كه یك میدان مغناطیسی متغیر درآن وجود دارد كه ولتاژ القاء شده طبق قانون لنز بدست می آید.فرمول(1-1)

درحالیكه   φ فلوی عبوری را نشان می دهد.برای مصارف صنعتی ، تا جایی كه ممكن است ولتاژ باید سینوسی شكل باشد.براین اساس، كارهای ذیل انجام میگیرد 1-توزیع سیم پیچ در شیارهای بیشتری در قطب هر فاز2-.اتصال قسمت اكتیو هر كویل3- در مسیری كوتاهتر از هر قطب.

تعداد قطبهای یك ماشین سنكرون، براساس سرعت مكانیكی و فركانس الكتریكی در ماشینی كه آماده بهره

برداری است تعیین میگردد. سرعت سنكرونی یك ماشین سنكرون، همان سرعت در ماشینهایی میباشد كه بطور نرمال تحت شرایط یكنواخت و بالانس كار میكنند و با این فرمول داده میشود :فرمول (1-2)

 

 
   

در اینجا :

n = سرعت دور موتور در دقیقه

f = فركانس الكتریكی در هرتز

p = تعداد قطبها

بنابراین ماشینهای سنكرون توسط سرعت دواری (ریتینینگ) مشخص میگردند كه وابسته به فركانس شبكه ای است، آنها به هم متصل می باشند و عملا“ ثابت هستند، و سرعت سینكرونیزم نامیده میشوند

. دور نمائی از ژنراتور

ژنراتور كه براساس قرارداد طراحی شده ، ماشینی است دارای سیستم خنك كننده هوا، با یك جفت قطب با روتور سیلندری ، كه تهویه آن بصورت مدار بسته توسط مبدلهای حرارتی هوا به آب انجام میگیرد كه در قسمت پائین پوسته استاتور جای گرفته است. (شكل 1 را ببینید). یك فرورفتگی كوچك به عمق تقریبی هزار میلیمتر مسیر هوای خنك را كامل مینماید. ژنراتور توسط روتور به توربین گازی V94.2 متصل شده است.

استاتور:اجزای اصلی استاتور عبارتند از :

1)پوسته

2)ورقه های هسته شامل سیم پیچ

اتصال قسمتهای انعطاف پذیر هسته استاتوردر پوسته

 

پوسته:پوسته كه از فولاد ساخته شده ، شیار افقی است كه در بالا و ته به دو نیمه مساوی تقسیم شده است. ورقه های هسته، اولین باندول ایجاد شده است كه در نیمه پائینی پوسته گذاشته میشود و سپس

نیمه بالایی با پیچ روی آن محكم میگردد. هر دو قسمت ، نیروها را به فونداسیون انتقال میدهند و جریان هوای خنك را هدایت میكنند. برای این منظور آخر، سرپوشهایی در انتهای آنها بكار میرود. سرپوش بیرونی ، مدار جریان خنك ژنراتور را از اطراف جدا می سازد، و سرپوش داخلی، محفظه ها را قبل و بعد از فن مجزا میكند (یعنی قبل از مكش و بعد از فشار)

ورقه های هسته شامل تعداد نسبتا“ زیادی بسته های ورقه شده نازكی است كه بوسیله مسیرهای تهویه شعاعی هوا، جدا شده اند و عرض این كانالهای عبور هوا بوسیله فاصله گذار یك قسمتی و نقاط جوشكاری شده به یك قسمت محافظ، معین میگردند. هر ورقه هسته، شامل تلفات كم و غیرجهت دار

 

 می باشد كه اجزای آن از الكتروپلیت هایی كه پوشش سیلیكون ساخته شده . اجزای آنها از رولهای ورقه فولادی هستند كه مارك دار و مشخص هستند. آنها دندانه دار هستند و طرفین این ورقه ها با عایق وارینش پوشش داده شده اند كه عایق وارینش با مقاومت دمای خاصی، از رزین مصنوعی با مواد معدنی ساخته شده است. در نتیجه ، مقاومت مابقی بالایی بین اجزاءنسبت به فرسودگی، بوجود می آید. هسته خودنگهدار، خارج از پوسته قرار دارد، زیگمنتها از یك سو لایه به لایه دیگر ، نیمه نیمه روی هم افتاده اند. اتصال كویلها در پشت هسته به دو منظور بكار رفته : آنها محل دقیق هر ورقه را و اتصال محكـــم به صفحه های پرس شده ای كه به انتهای هر دو چسبیده شده اند را فراهم می آورد. این صفحه ها كه از آلیاژ آلومینیوم آبكاری و سرد شده ساخته شده اند، با وجود آوردن یك پوشش خوب بین ورقه های انتهایی و انتهای

میدان پراكندگی، باعث كم شدن تلفات می شوند. (تلفات را در سطح كمی نگه می دارند). این صفحه های پرسی ، ندرتا“ شكلی به صورت بشقاب دارند و به شكل موثری مانند واشرهای بزرگ عمل میكنند. پرس

انگشتی هایی كه بین صفحه پرس و انتهای صفحــــه جای داده شده اند، فشار اعمال شده را بوسیله صفحه پرس به هسته و خصوصا“ به دندانه های صفحه انتقال می دهند.

 اتصال قسمتهای انعطاف پذیر ورقه های هسته:ورقه های هسته در پوسته بصورت فنری مونتاژ شده اند. در چنین حالتی ، بیشتر از لرزشهای هسته به فونداسیون فرستاده نمی شود. بنابراین با بكارگیری دو نقطه آویزان (معلق) هدایت و مستهلك میشود.

سیم پیچ استاتور

سیم پیچ استاتور، متشكل است از سه فاز، دو قطب، نوع رویهم و گام كوتاه.كویلها متشكل هستند از تعدادی استرند (كنداكتور) مسی توپر (جامد). هریك از این استرندها یا پیچكها توسط دو لایه داكرون اپوكسی و فیبرهای شیشه ای عایق بندی شده اند. یك دسته از استرندها (كه كویل را تشكیل میدهد)، بر طبق روش روبل (ترانسپوزه) برای كاهش تلفات جریان چرخشی ، بهم پیچانده شده اند. عایق اصلی سیم پیچ استاتور تشكیل شده از نوار كاغذ میكا كه روی آن از یك لایه فیبر شیشه كه از قبل با رزین اپوكسی خورانده شده، تشكیل شده است. این نوار، بدور یكدسته از استرندها (كویل) پیچانده شده تا عایقی یكدست و یكنواخت را در طول شیارها و سوراخهای انتهای آنها ، ارائه دهد. حبابهای حبس شده هوا كه در خلال نواربندی وارد كویلها شده اند توسط جریان گردشی وكیوم بیرون كشیده میشوند، و بعد با فشار و گرما برای پولیمرایز كردن رزین ها روبرو میشوند. در آخر ، سطح با نوار هادی كامل میشود كه دارای ویژگیهای متفاوتی است در قیمت شیار و در پیشانی كویل، تا حفاظت كرونا مناس و درجه بندی بدست آید.

 

 

همچنین عایق بكار رفته شده دراین سیستم كلاس اف( f) می باشد و تحت شرایط بهره برداری ، عایق از خواص پایداری طولانی مدت الكتریكی و مكانیكی قابل توجهی برخورد است. بدنبال جاسازی آنها درون شیارهای استاتور، كویلها بوسیله پكیرهای موجی سمت هادی ، مسدود میشوند، بین ته و بالای كویلها ،

جداكننده ای جاسازی شده  كه در جایگاهی مطمئن ، سنسور  جهت سنس نمودن درجه حرارت قرار گرفته است. با درمیان قرار دادن نوارهای فنری موج دار شعاعی، گوه ها ، كویلها را درون شیارها می بندند. این مواردآخریك نوار موج دار فنری تشكیل میدهد كه باعث محكم نگهداشتن كویلها در شیارها میشود. سپس كویلها بوسیله جوشكاری خاصی ( كه بریزینگ نامیده میشود) به یكدیگر متصل میشوند و با درپوشهایی كه با خمیر عایق پرشده اند، عایق بندی میشوند. اتصال بین گروههای كویل توسط كویلهای

مسی عایق شده با همان سیستم عایق كردن یك كویل ، صورت میگیرد. ترمینالها از كویلهای مسی مربع شكلی (چهارگوش) هستند، با سوراخهایی برای بستن كابل (یا فلكسیبل) . سیستم عایق بندی كردن، خاصیت دای الكتریك قابل توجهی و حرارت خوبی به سیم پیچ میدهد. دارا بودن این مشخصات ، عمر زیادی را برای سیم پیچ گارانتی میكند. كلیه متریالهای استفاده شده در استاتور، از عایق كلاس F می باشند كه دارای خاصیت شعله نگیر و خود خاموش كن هستند.

 روتور

اجزای اصلی روتور عبارتند از :

1-بدنه روتور

2- سیم پیچ روتور

3-سیم پیچ خفه كننده (تضعیف كننده)   

4-حلقه های جمع كننده (ریتینینگ رینگ)

5- هواكش ها (فن ها)

 

بدنه روتور:

 از یك فولاد یكپارچه با آلیاژ مرغوب درست شده است و با چكهای لازم و زیادی كه در هنگام ساخت توسط شركت آنسالدو(طراح و سازنده نیروگاه) انجام میگیرد، خواص مغناطیسی ، شیمیائی و مكانیكی این قسمت مهم ماشین (بدنه) معین میگردد. اتصال با توربین، انجام شده است بوسیله ، یك آلیاژ یكپارچه كه

در انتهای شافت قرار گرفته. جهت جاسازی سیم پیچ در بدنه روتور، شیارهای مربع شكلی داخل بدنه روتور برای سیم پیچها مهیا شده است. انتهای شافت یك منفذ محوری هم مركز دارد كه تا بدنه روتور امتداد می یابد و با دو سوراخ جهت اتصال جریان تحریك همراه است.

سیم پیچ روتور: دارای یك مسیر مستقیم خنك كننده است. كه شامل كنداكتورهای توخالی و چهارگوشی است كه از آلیاژ مس با 1/0 درصد نقره برای افزایش توان حرارتی ساخته شده اند. بالا رفتن حرارت هنگام بهره برداری ، باعث انبساط سیم پیچ روتور، بطور متقارن از وسط به طرف انتها به سمت بیرون میشود. كولینگ محوری، در افزایش درجه حرارت در مسیرهای شعاعی درون یك كویل، تفاوتهای اندكی را متضمن میشود به همین دلیل هیچ حركتی از كنداكتور تحت شرایط ثابت و پایدار یا ناپایدار و گذرا اتفاق نمی افتد.

ساختار كل بدنه (مس + عایق) طوری طراحی شده كه تمامی شیارها بعنوان یك واحد ، پرشده و گسترش پیدا میكنند و درمقابل گوه ، می لغزند كه این لغزش با ضریب اصطكاكی پائینی صورت می پذیرد. این عمل به لرزش تحت شرایط بارگیری و بدون بار منتهی میشود.

یك لایه به شكل u كه از ورق پلی آمید درست شده است درشیار بعنوان عایق بكار میرود، عایق سیم پیچ در انتهای سیم پیچ ، از همان متریال ساخته شده است.در شیار از پارچه فایبر گلاسی كه با رزین اپوكسی دار اشباع شده ، استفاده میشود. در انتهای فاصله گذار سیم پیچ ، تكه هایی از پارچه فایبر گلاس كه با رزین

 

اپوكسی اشباع شده ، استفاده میشود تا كویلها را دقیقا“ با توجه به هریك در جای خود قرار دهد و مسیر هوای خنك را مشخص كند.

همه متریالهای عایقی بكار رفته در روتور از عایق كلاس F می باشند كه همه شعله نگیر و خودخاموش كن هستند.گوه ها كه زبانه ای شكل هستند از آلیاژ مس ، نیكل با قابلیت هدایت بالایی ساخته شده اند و

برای مسدود كردن شیارها مورد استفاده قرار میگیرند، همچنین این گوه ها بخشی از سیم پیچ خفه كننده ( دمپر) هستند، كه در قسمت بعد توضیح داده شد

سیم پیچ خفه كننده: كار فراهم نمودن یك مسیر مقاومت پائین است برای جریانهایی كه بوسیله میدان دوار مربوط به روتور، بوجود می آیند و بدینوسیله باعث جذب جریان مخرب به هنگام ایجاد اتصال كوتاه میشود. سیم پیچ خفه كننده بوسیله گوه های شیار سیم پیچ، شكل گرفته اند كه از آلیاژ مس، نیكل با قابلیت هدایت خوبی ساخته شده اند و هر تكه به تنهایی بدون قطع شدن ، در امتداد طول روتور میباشد. (درطور روتور بطور یكپارچه بهم متصل هستند). درمحل استقرار حقله های جمع كننده ، نیروی گریز از مركز آنها را به یكدیگر می چسباند تا یك قفس خفه كننده كامل تشكیل شود. سیم پیچ خفه كننده برای محافظت از جریانات میدانهای معكوس مناسب میباشد.

حلقه های جمع كننده: روتور كه از فولاد غیرمعناطیسی چدن، باكیفیت بالا ساخته شده اند، انتهای سیم پیچ را درجای خود بطور محكم نگه میدارند و آنها را از تغییر شكل پیدا كردن ناشی از نیروهای گریز از مركز محافظت میكند. حلقه های جمع كننده روی بدنه روتور در یك حالت معلق، ناشی از عملیات حرارتی منقبض و جمع شده اند. آنها درمحور روتور قرار گرفته اند كه بوسیله سیم نیزه ای بر روی دندانه ها قفل شده اند .بدلیل معلق بودنشان ، هیچ نیروی ناشی از انبساط حرارتی و سیم پیچها نمی تواند به شافت انتقال

 

 

یابد. در نتیجه این كار ، لرزش روتور از درجه حرارت سیم پیچ تبعیت نمی كند. متریال حقله های جمع كننده درمقابل خوردگی و شكنندگی مقاوم هستند. حلقه های جمع كننده ، اجزایی از ژنراتور هستند كه

بیشترین فشار به آنها وارد میشود، بهمین منظور بوسیله شركت سازنده ژنراتور و كارخانه آنسالدو تست های متعددی انجام میگیرد تا مطمئن شوند كه خواص آنها با مشخصاتشان مطابقت دارند. 

هواكشها: در طرفین شافت هواكشهایی وجود دارد كه قسمت میانی هواكش روی سطح شافت جمع (براساس حرارت) شده است. پره های هواكش (فین) از آلیاژ آلومینیوم سخت ساخته شده ، زاویه های آنها برای سرعت چرخشی مناسب است و از طریق پیچ به محل اتصال هواكش ، متصل میگردد و جریان هوا را مطلوب می سازد.

سیستم خنك كننده:

دو هواكش محوری كه با چرخش روتور به حركت در می آیند هوای سیستم خنك كننده را تامین میكنند. دو مسیر پارالل هوای خنك وجود دارد كه هر مدار بوسیله یكی از هواكشهای محوری تغذیه میشود. این مدارهای خنك كننده هوا ، از وسط ژنراتور قرینه هستند.

مسیر هوا خنك كن در استاتور:

برای هر نیمه ژنراتور، چهار محفظه تهویه وجود دارد. یك قسمت هوای خنك مستیقما“ بدرون شكاف موا بین روتور و استاتور فرستاده میشود، دراینجا به هوای خنكی كه از انتهای سیم پیچ روتور بیرون می آید ملحق میشود، با یكدیگر از قسمت شكاف هوا عبور میكنند از داخل مسیرهای شعاعی در ورقه های هسته، و به اولین محفظه پوسته وارد میشود، از آن نقطه هوای گرم به سوی كولرها جریان پیدا میكند و به طرف فن (هواكش) برمیگردد. قسمت دیگر از درون انتهای سیم پیچ (پیشانی سیم پیچ) استاتور به طرف خارج جریان می یابد، ازخلال كانالهای محوری عبور میكند و وارد دومین محفظه پوسته میگردد. درآن نقطه به طرف داخل از طریق مسیرهای شعاعی درورقه های هسته،  جریان می یابد، وارد شكاف هوا میشود و به

 

طرف بالا میرود. یك قسمت به طرف خارج از خلال مسیرهای شعاعی عبور میكند و وارد محفظه شماره 1 پوسته میگردد. قسمت دیگر به طرف مركز ماشین جریان می یابد جایی كه به هوای خنك روتور ملحق میگردد. یك قسمتت هوا از دومین محفظه پوسته ، از طریق كانالهای محوری، به طرف چهارمین محفظه

پوسته هدایت میشود و از آن نقطه در یك سمت شعاعی به طرف شكاف هوا جریان پیدا میكند درجایی كه با هوای خنك روتور درهم ادغام (میكس) میگردند.هوای خنك از محفظه دوم و چهارم پوسته جریان می یابد و هوای خنك روتور از خلال مسیرهای شعاعی بطرف محفظه سوم پوسته بیرون می آید. از آن نقطه هوای گرم از طریق كولرها به عقب جریان می یابد و سپس به طرف فن (هواكش) باز میگردد.

مسیر هوای خنك درروتور: مسیر هوای خنك درروتور ، بواسطه چرخش روتور بوجود می آید. مجریا خروج هوا از مجرای ورود، شعاع بزرگتری دارد، ‌به همین دلیل فشار لازم برای تولید جریان هوا را بوجود می آورد. هوای خنك بین شافت و رینگ مركزی (حلقه مركزی) وارد روتور میشود و به داخل محفظه انتهای سیم پیچ (پیشانی سیم پیچ) جریان می یابد. در مجرای ورود به سمت شیارها ، هوا به درون كنداكتورها وارد میشود و آنجا بدو قسمت جریان پیدا میكند. یك قسمت بدرون كنداكتورها در شیارها ، جریان می یابد و به مركز روتور میرسد. درآنجا بیرون می آید و از طریق سوراخهای شعاعی شیاربندی نشده در كنداكتورها و شكافهای منتهی به گوه ها به شكاف هوا میرسد. دومین قسمت درون كنداكتورها در انتهای سیم پیچ (پیشانی سیم پیچ) جریان می یابد به محورهای قطبها میرسد، از كنداكتورها میگذرد و از طریق شیارهای كوتاه در انتهای بدنه روتور به طرف شكاف هوا بیرون می آید

فیلتر های جبران كننده هوا

در سیستم خنك كننده بسته ، كه توسط فن های طرفین روتور بوجود آمده است، نشتی هوا به بیرون اجتناب ناپذیر است. در انتهای نواحی، جایی كه فشار مضاعف غالب میشود هوا میتواند به طرف بیرون نشت پیدا كند. (درجهت فشار فن). در نواحی، جایی كه وكیوم غالب میشود هوا میتواند به طرف داخل

 

كشیده شود( درجهت مكش فن) . بهرحال نباید بخاطر جابجایی هوا، مسیر هوا از طریق درزها و تركها وارد ژنراتور شود، ورودی هوای جبرانی بداخل ژنراتور، باید كنترل گردد از طریق دریچه های بخصوصی كه به این منظور فراهم آمده اند. این دریچه ها در نواحی ساخته شده اند كه دارای (مینیمم) حداقل فشار

ثابت می باشد، بطور مثال در نواحی كه هوا سریعا“ به طرف فن جریان پیدا میكند. بمنظور جلوگیری از واردشدن هوا به ژنراتور در زمان جابجایی هوا، دریچه های هوا به فیلترهای مجهز شده اند كه به كاورهای بیرونی متصل شده اند. در بازدیدهای دوره ای تعمیرات، فیلترها باید تمیز شوند و یا بیرون آورده شده و تعویض گردند.

كولرها: مبدلهای حرارتی از نوع سطح میباشند كه برای خنك كردن هوا، در پشت ژنراتور قرا رگرفته اند، در كولرها آب، هوای گرم شده را خنك مینماید. كولرها شامل چهار المنت (عنصر) هستند، آنها در قسمت پائینی پوسته بطور افقی قرار گرفته اند و جریان آب و هوا در كولر بصورت پارالل می باشد. هر المنت از تعداد نسبتا“ زیادی لوله های راست تشكیل شده كه بمنظور تبادل حرارتی، در سطح مجهز به فین هایی (سیمهای نازك) در سطح خارجی میباشند.آب خنك درون لوله ها جریان می یابد و هوای ژنراتور توسط آب از طریق سطح بیرونی خنك میشود. هر دو طرف لوله ها، در محفظه های آب محكم شده اند. محفظه های آب بدو بخش ورودی آب و خروجی آب تقسیم شده است. كه دریك جهت متقابل نسببت به جریان هوا قرار گرفته است.

یاتاقانها: در قسمت انتهایی هر ژنراتور، یك پایه یاتاقان جوشكاری شده وجود دارد. پوششهای یاتاقان كه از نوع پاكتی می باشند و بطور افقی به دو نیمه شده اند، روتور را محافظت میكنند. وقتی روتور می‌چرخد، یك فیلم روغنی كه توسط فشار هیدرولیك (موتور پمپ) تامین مشود با روتورها را مهار میكند و یاتاقان را از سابیدگی محافظت مینماید. فواصل یاتاقانهای نوع ژورنال طوری قرار گرفته اند كه حداقل قابلیت اطمینان بهره برداری را در فضای كم و افت اصطكاك پائین ارائه دهند. دیوارهای یاتاقان از فولاد ساخته

 

شده اند كه سطح داخل آنها با یك آلیاژ فلز سفید سیار بندی شده است. جهت مركزیابی یاتاقان از چهار صفحه تبدیل كه بدور محیط یاتاقان هستند استفاده میگردد، رینگ یاتاقان در مكان خود توسط درپوش یاتاقان نگه داشته میشود. بمنظور اجتناب از ورود روغن به ماشین، یاتاقانه از پوسته استاتور جدا هستند و

بوسیله دو لایه آب بندی از نوع لایبرنیت آب بندی میشوند.برای جلوگیری از عبور جریان شافت به داخل یاتاقانها، یاتاقان روی پایه غیرمتحرك، دو لایه عایق دارد كه این دو لایه عایق متشكل است از صفحه تبدیلهایی كه متریال عایق بندی دارند و یك لایه بین یاتاپان و رینگ یاتاقان قرار گرفته است.

روغن كاری :از درون سوراخهایی در محفظه یاتاقان و روزنه ورودی جانبی، روغن وارد یاتاقان میشود. از روزنه ورودی روغن، روغن عبور میكند و به ورودی روغن دیواره یاتاقان میرسد. به هر دوسطح خارجی، روغن خارج از یاتاقان ، بر كل محیط شافت جریان می یابد.

كنترل نظارت حرارتی توربین:

درجه حرارت فلز یاتاقان، معیار مناسبی برای نظارت و كنترل كردن بر طرز عمل صحیح یاتاقان.

با استفاده از عناصر اندازه گیری دما، درجه حرارت در نیمه پائین محفظه یاتاقان اندازه گیری میشود. با افزایش درجه حرارت ، سیگنال آلارم و تریپ توربین انجام میگیرد.

رینگهای لغزشی و نگهدارنده های ذغالی :

رینگهای لغزشی و نگهدارنده های ذغالی ، جریان تحریك را از سیستم ساكن و ثابت تحریك به سیم پیچ میدان چرخشی انتقال میدهند. رینگهای لغزشی شیاردار هستند و در قسمت انتهای غیرمتحرك روی یك شافت قرار گرفته اند، یك لایه عایق در شافت تعبیه شده و رینگهای لغزشی درون آن برای قفــــل كردن آنها درمكان خودشان متصل شده اند. نگهدارنده های ذغالی با پوسته با یكدیگر بر روی یك صفحه مونتاژ شده اند. ذغال و رینگهای لغزشی را میتواد از درون پنجره هایی در محفظه مشاهده نمود. ذغالها از گرافیت طبیعی ساخته شده اند و بدون وسایل اتصال هستند (به چیزی متصل نیستند) و نیازی به روغنكاری ندارند

 

و دركف در نگهدارنده های ذغالی فنری مارپیچی شكلی كه فشار یكنواختی را در سراسر نواحی سابدیه شده تولید میكند، نشانده شده اند. ذغالها را میتوان هنگام بهره برداری بیرون آورد و تعویض كرد. بمنظور سهولت ، نگهدارنده های ذغالی روی دستگاهی با وسیله اتصال دو شاخه ای مونتاژ شده اند. اتصالاتی روی

پایه های (راكر) ذغالی طراحی شده به شیوه ای كه خاصیت قطبی آنها را میتوان معكوس كرد كه نتیجه معكوس نمودن این است كه سابیدگی رینگهای لغزشی غیریكنواخت و نامتناسب نباشد.جهت تهویه و خنك سازی پوسته رینگهای لغزشی ، یك هواكش شعاعی تعبیه شده كه در مداری باز با مكش هوا از زیر، به طرف فیلترهای یك طبقه ای پارچه ای ، بر روی شافت عمل میكند دراین حالت هوا در بالا تخلیه شده . فیلترها تصفیه موثر برای گرفتن مقدار گردو خاك و آلودگی های شیمیائی و یا عوامل محیطی كه ممكن است در شرایط سایت در هوا وجود داشته باشند را فراهم میكند، اختلاف فشار باعث اتصال سویچ و مونیتور میگردد. زمانیكه كلیدهای قطع و وصل اختلاف فشار عمل میكند و همچنین هنگام بازدیدهای دوره ای تعمیرات، فیلترها مورد بازرسی قرار میگیرد.

بهره برداری

این دستورالعملها برای توربوژنراتورهایی كه بكار میروند كه بوسیله هوا خنك میشوند (مثلا“ هسته استاتور، سیم پیچ استاتور، سیم پیچ روتوركه همگی بوسیله هوا خنك میشوند) وشرایط نرمال بهره برداری را تشریح میكنند و نقشه راهنمای اصلی را به هنگام راه اندازی یا تریپ واحد ارائه میدهند آنطور كه از وضعیت غیرنرمال و زیان آور برای راه اندازی اجتناب شود.

بهره برداری كلی

برای بهره برداری صحیح از توربوژنراتور، كاملا“ ضروری است كه از ژنراتور برای بهره برداری در محدوده های نمودار بارگیری قدرت استفاده كنیم زیرا پارامترهای معینی باید طبق وضعیتهای ذیل بكار گرفته شود.

 

فهرست

 

  ژنراتور                                                                                                                 2

    ماشین سنكرون                                                                                                     4-3

دور نمائی از ژنراتور                                                                                               4

استاتور                                                                                                              4

پوسته                                                                                                                5

سیم پیچ استاتور                                                                                                    6

روتور                                                                                                                7

بدنهء روتور                                                                                                         8

سیم پیچ خفه كننده                                                                                                 9

حلقه های جمع كننده                                                                                            10-9

هوا كشها                                                                                                            10

سیستم خنك كننده                                                                                                10

  مسیر هوا خنك كن در استاتور                                                                                 11-10

مسیر هوا خنك كن در روتور                                                                                   11

  فیلترهای جبران كنندهء هوا                               

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *