تحقیق در مورد مترو تهران و کرج رشته برق

شما برای دانلود تحقیق در مورد مترو تهران و کرج به سایت وارد شده اید.

قبل از اینکه به صفحه دانلود بروید پیشنهاد می کنیم توضیحات تحقیق در مورد مترو تهران و کرج را مطالعه کنید.

قسمتی از متن و توضیحات فایل:

در مجموعه مترو تهران و کرج از 4 گونه از قطارهای برقی استفاده می شود که شامل قطارهای خط 5 خط2 شامل قطارهای ACDC و قطارهای خط 1 نیز که شامل قطارهای ACDC است میشود

دسته بندی برق
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 54
حجم فایل 1.669 مگا بایت

رشته برق در مورد مترو تهران و کرج

 

مقدمه:

 

در مجموعه مترو تهران و کرج از 4 گونه از قطارهای برقی استفاده می شود که شامل قطارهای خط 5- خط2- شامل قطارهای AC,DC و قطارهای خط 1 نیز که شامل قطارهای AC,DC است میشود قطارهای AC مشترک در خطوط 1و2 از یک نوع می باشد و همچنین قطارهای DC در دو خط نیز با تفاوت اندکی با یکدیگر یکسان است ولی قطارهای خط 5 دارای شکل حرکتی و نوع دیگری می باشد هم از لحاظ ساختمان و هم از نظر نوع کشش آن قطارهای خط 5 بنا به نیاز دارای دو واگن یکی کشنده master در سمت حرکت به سمت جلوی (حرکت Forward) و یکی هل دهنده slave در انتهای قطار می باشد یعنی در حین حرکت فقط دو واگن از قطار فعال   می باشد و  بقیه واگن ها به صورت تریلر Trailer می باشد. قطارهای AC مشترک مورد استفاده در خطوط 1و2 دارای ساختار مشابه یکدیگر بوده و فرق اساسی آنها در استفاده از جریان و ولتاژ AC در مقابل قطارهای dc که ولتاژ و جریان مصرفی آنها  DC  است. تفاوت کوچک میان قطارهایDC   خط 1 نسبت به خط2 در واگن های Trailer است در واقع قطارهای خط 2 دو واگن از این قطارها به صورت تریلر است در حالیکه در قطارهای DC خط 1 این طور نمی باشد.

 

قطارهای AC مشترک مورد استفاده در خطوط 1و2 دارای ساختار مشابه یکدیگر بوده و فرق اساسی آنها در استفاده از جریان و ولتاژ AC در مقابل قطارهای  dc  که ولتاژ و جریان مصرفی آنها  DC  است.

 

 تفاوت کوچک میان قطارهایDC خط 1 نسبت به خط2 در واگن های Trailer در واحد قطارهای خط 2 دو واگن از این قطارها به صورت تریلر است در حالیکه در قطارهای DC خط 1 این طور نمی باشد.

 

تجهیزات نصب شده بر روی پانل جلوی اپراتور :

 

مانومتر هوا 

این نمایشگر جهت نمایش فشار هوای لوله اصلی قطار و همچنین فشار سیلندر ترمز در هنگام

ترمز‌گیری برای اپراتور می‌باشد. این مانومتر دارای دور رنج‌بندی سیاه و قرمز رنگ كه دارای دو

عقربه به همین رنگها نیز می‌باشد.

 

 

نمایشگر فشار هوا

قرمز : فشار هوای لولة اصلی

مشكی : فشار هوای سیلندر ترمز واگن محلی

 

 

 

دستگیره ترمزی

دستگیره ترمزی یكی از اجزاء سیستم كنترل ترمز در كابین اپراتور می‌باشد.تجهیزات كنترل ترمز

توسط اپراتور به دو نوع است، یك نوع برای كابین اپراتور در واگن MC  و TC و دیگری برای پانل

ایستاده د ر واگن MS ، اپراتور برای تنظیم سرعت قطار و كنترل بر حالت ترمز‌گیری، دستگیره

ترمزی در گامهای مختلف قرار می‌دهد.

 

شاسی شروع سربالایی : Hill start 

در شرایط ویژه مثلاً وقتی قطار در سربالایی یا شیب زیاد پارك شود، مدار شروع سربالایی  

Hill start circuit برای محافظت قطار از سُرخوردن قبل از حركت تعبیه شده است .

سوئیچ ریست : Reset

سوئیچ RESET فقط در مورد خطاهای اضافه بار مدار اصلی و بی‌برقی مدار اصلی كاربرد دارد،

برای غلبه بر این خطاها از سوئیچ RESET استفاده می شود .

 

بوش باتن ترمز اضطراری :  Emergency break 

راهبران از این بوش‌ باتن در مواقع اضطراری جهت نگه داشتن سریع قطار استفاده می‌كنند . 

 

صفحه كلید عملكرد دربها :

این صفحه كلید از سه قسمت “Door selecting” كلید سلكتوری انتخاب عملكرد دربها و

كلیدهای فشاری open و  close دربهای سمت راست و دربها سمت چپ تشكیل گردیده است،

اپراتور با توجه به استفاده از درهای ‘‘یا تست’’ كلید انتخاب عملكرد دربها را در موقعیت R یا L یا

L/R قرار می‌دهد و یا برای اینكه دربها قابلیت بازشدن را نداشته باشنددر وضعیت صفر قرارمی‌دهد.

 

مارش تعیین جهت حركت قطا

اپراتور با قراردادن مارش در هر یك از حالات FW یا BW می‌توان قطار را به سمت جلو یا عقب

هدایت كند .

 

 

 

 
   

   درام حركت FW/BW

 

صفحه  TDU “Text Display Unit” 

این كلید نشان‌دهنده یك واسطه نوشتاری بین اپراتور و سیستم ATP  می باشد

 

شناخت تجهیزات سیستم ATP  داخل کابین اپراتور :

 

الف : صفحه MFSD  :

این صفحه نما یشگر پل ارتباطی بین سیستم ATP  و اپراتور است که اطلاعات سیستم  ATP

از قبیل سرعت جاری- سرعت هدف –  مسافت هدف – سقف سرعت را در اختیار اپراتور قرار

می دهد . همچنین کلید BREAK  که هم به عنوان نشان دهنده و هم کلید فشاری زرد رنگ

است که در هنگام اعمال ترمز  توسط سیستم ATP روشن گردیده و با کاهش سرعت نسبت به

سقف سرعت شروع به چشمک زدن کرده که اپراتور با فشار دادن آن ترمز اعمال شده توسط

ATP به قطار را آزاد می کند .

 

ب : صفحه TDU  :

این كلید نشان‌دهنده یك واسطه نوشتاری بین اپراتور و سیستم ATP  می باشد . و از آن برای

نشان دادن پیغامها استفاده می شود . کلیدهای سمت چپ این صفحه جهت تنظیم روشنایی و

شفافیت کاربرد دارند . در هنگام در یافت یک پیغام خطا صدای آ لارمی شنیده شده ویک

نشان دهنده بروز خطا Ack  در بالای کلید F1 چشمک خواهد زد تا هنگامی که اپراتور این

کلید را فشار ند هد صفحه دیگر ظاهر نخواهد شد در اصل کلید  Ack یا F1  باید فشرده شود

تا کلیدهای  F3 و F4  قابلیت کار کرد داشته باشند کلید  F2  در این صفحه کاربردی ندارد

کلید F3  صفحه  وضعیت را به نمایش می گذارد این صفحه  فعال یا غیر فعال بودن سیستم

ATP    و عملکرد دربها را به نمایش می گذارد. کلید  F4  خطاهای مربوط به سیستم ATP  

را به نمایش می گذارد در کل در صفحه  TDU  چهار  صفحه خطا وجود دارد . کلید  F5  :

مربوط به ورود اطلاعا ت است که شامل شماره قطار و شماره اپراتور و شماره مقصد می باشد

که توسط کلید های ارقام و جهات وارد شده و توسط کلید  Enter ثبت می گردد .

 

نمایشگر ماتریسی (DISPLAY) 

 

 

خطاهای جزئی در واحد ترمز : Brake unit minor faul

عموماً این مشكل خیلی جزئی بوده و عواقب جانبی برای ادامه حركت قطار ایجاد نمی‌كند

 

خطای اصلی سیستم ترمز : Brake unit maijor fault

این خطا خیلی مهم و جامع و در عین حال فراگیر است كه با توجه به وضعیت نمایشگر ماتریسی

دارای دو حالت می‌باشد .

الف : چنانچه این خطا بعد از مدتی محو شود که قطار می تواند ادامه مسیر دهد

ب : چنانچه این خطا به طور دائم روشن بماند که اپراتور باید به صورت دستی ترمز را آزاد کند .

 

اضافه بار و یا اتصال به زمین مدار اصلی : Over load/Groanding of main circuit

این خطا در دو حالت حین حركت (اعمال تراكشن‏‏)و در زمان اعمال ترمز سرویس رخ می‌دهد.

روشن شدن نشان‌دهنده‌ خطا بر روی صفحه نمایشگر بدین مفهوم بوده، كه جریان مدار اصلی قطار

زیاد بوده و یا اتصال به زمین صورت گرفته است .

 

بی‌برقی مدار اصلی Main circuit nopower

معمولاً این خطا با اضافه‌بار (over load)  همراه بوده و زمانیكه فقط این خطا مشاهده شود بدین

مفهوم است كه مدار تراكشن مربوطه قطع است . 

 

قطع برق موتور ژنراتور : AC under voltage

خطای AC مربوطه به مدارات 220 V مصرفی در قطار می‌باشد .

 

بای‌پس شدن چاپرها : Chapper by pass

هر گاه دسته تراكشن در ناچ 3 قرار گرفته و سرعت قطار بالاتر از 56 km/h باشد ، چاپرها بصورت

خودكار بای‌پس می‌شوند .

 

ترمز پاركینگ : Parking brake

زمانی که ترمز پارک درگیر باشد این نشانگر روشن است .

 

ایزوله كردن تراكشن موتور :  Local traction cut off 

زمانی كه تراكشن موتور یكی از واگنها دچار نقص گردیده و دارای خطای – grounding  یا صدا

و لرزشهای غیرعادی می‌باشد، اپراتور با قراردادن كلید SD31 از حالت صفر به یك ، تراكشن واگن

مربوطه را به حالت ایزوله در می‌آورد .

 

درب بسته نشده : Door not well closed

در زمان بازكردن دربها توسط اپراتور، ابتدا این نشان‌دهنده برروی صفحه نمایشگر روشن می‌شود .

 

تمام دربها باز هستند : all door opened 

زمانیكه تمام دربهای قطار باز باشند این نشان‌دهنده نیز بر روی صفحه نمایشگر روشن می‌گردد .

 

آزاد نبودن ترمز :  no release 

هنگامی كه قطار در حالت ترمز بوده – یكی از گامهای 1 تا 15 دسته ترمزی و یا ترمز اضطراری –

 و یا فشار سیلندر ترمز بیش از 4 bar باشد، این نشانگر روشن خواهد شد و تا زمانیكه این نشانگر

خاموش نگردد، قطار فاقد نیروی كشش خواهد بود.

 

فشار پائین low pressure :

این نشانگر در هنگامی كه فشار لوله اصلی هوا به زیر 5/5 bar برسد روشن می‌شود .

ترمز اضطراری : emergence break

این نشانگر در زمان فعال شدن ترمز اضطراری قطار به هر دلیل ممكن روشن می‌گردد تا به اپراتوراطلاع دهد كه ترمز اضطراری قطار فعال می‌باشد

موتور ژنراتور : “Motor Genrator 

دستگاه مزبور یكی از دستگاههای مهم كمكی است كه جهت مواردی چند در قطار نصب شده است.

ولتاژ “750 V DC” یك دستگاه موتور الكتریكی DC را فعال نموده و موتور مذكور كه به یك

 ژنراتوركوپل‌ شده، ژنراتور مزبور را متحرك ساخته و این ژنراتوركه یك مولد برق “AC” سنكرون می‌باشد برق 220 V AC سه فاز 50 HZ را تولید می‌نماید.

 

خطای افت ولتاژ  :  AC under voltage

درصورت عدم تأمین برق 220v سه فاز كه با روشن شدن چراغ AC under voltage   یك

 واگن _ دو واگن و یا سه واگن درصفحه display و نیز ازطریق فركانس متر و ولتمتر قابل

تشخیص می باشد .

 

نمایشگر ولتاژ و فركانس

 

آشنایی با چاپر و وظایف آن در قطارهای DC :

وظیفه اصلی چاپر تنظیم یک سری مقاومت می باشد که با توجه به ناچ حرکتی این کار را انجام

می دهد . و این کار توسط میکرو کامپیوتر که یکی از اجزای چاپر می باشد انجام می شود .

مقاومتهایی که برای شروع حرکت و همچنین در زمان ترمز دینامیک بکار می روند R0 , R1 ,

R2, R3 می باشند . و با رفتن به ناچ بالاتر مقاومتها توسط چاپر از مدار خارج می شوند . ودر ناچ

سه با خارج شدن مقاومتها چاپر نیز بای پس می شود . که چراغ مربوط به بای پس شدن چاپر هر

واگن بر روی DISPLAY روشن می شود . که معمولا بین سرعت  46 تا  56  کیلومتر اتفاق

 می افتد . و چاپر از اجزای زیر تشکیل شده است .

میکرو کامپیوتر –  خازنهای چاپر – سنسورهای ولتاژ و جریان – ترانسفورماتور  و فن چاپر

میباشد . لازم به ذکر است که تغذیه چاپر توسط ولتاژ  220 v  AC می باشد .

باکس چاپر درشکل زیر نشان داده شده است .

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *