ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS – ایمنی درانتقال 51 صفحه doc

شما برای دانلود ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS – ایمنی درانتقال به سایت وارد شده اید.

قبل از اینکه به صفحه دانلود بروید پیشنهاد می کنیم توضیحات ترانسفور ماتور قدرت گازی GIS – ایمنی درانتقال را مطالعه کنید.

قسمتی از متن و توضیحات فایل:

پستها یكی از قسمتهای مهم شبكه های انتقال و توزیع الكتریكی می باشند زیرا وقتیكه بخواهیم انرژی الكتریكی را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهیم برای اینكه بتوانیم از افت ولتاژ جلوگیری كنیم بایستی بطریقی ولتاژ تولید شده ژنراتور را بالا برده و سپس آنرا انتقال داده تا به مقصد مورد نظر برسیم و در انجا دوباره ولتاژ را پایین آورده تا جهت توزیع آماده شود ك

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 51

حجم فایل: 36 کیلو بایت

فهرست مطالب

خلاصه گزارش 1

مقدمه 2

ویژگی ها و موارد قابل توجه ترانسفورماتورهای گازی 3

ساختمان و اصول طراحی ترانسفورماتورهای گازی 7

متعلقات ترانسفورماتور 11

سیستم حفاظتی 15

مفاهیم ایمنی 21

اصول و روشهای ایمنی 24

حوادث ناشی از کار 27

اصول ایمنی در الکتریسیته 29

آشنایی با مختصات آتش سوزی 30

دستور العمل کنترل موارد ایمنی در پستهای انتقال نیرو 36

آمار حوادث در پست فریمان 41

فهرست منابع 42

تجهیزات ایمنی پستهای فشار قوی:

الف) تجهیزات ایمنی انفرادی:

1- کلاه ایمنی برقکاران

2- کفش ایمنی برقکاران

3- فازمتر فشار ضعیف

4- چراغ قوه عایق

ب) تجهیزات ایمنی گروهی:

تجهیزات ایمنی گروهی

1- فازمتر فشار قوی متناسب با سطوح ولتاز موجود در پست

2- دستکش ایمنی(عایق)

3- استیک و کابلهای ارت مخصوص(out dor &in door)

4- فیوز کش

5- نوارهای حریم، تابلوهای ایمنی اعلان موقعیت

6- قفل و ضامنهای اینتر لاک

7- انبر دست عایق

8- سیستمهای اطفاء حریق

خلاصه گزارش:

پستها یكی از قسمتهای مهم شبكه های انتقال و توزیع الكتریكی می باشند زیرا وقتیكه بخواهیم انرژی الكتریكی را از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال دهیم برای اینكه بتوانیم از افت ولتاژ جلوگیری كنیم بایستی بطریقی ولتاژ تولید شده ژنراتور را بالا برده و سپس آنرا انتقال داده تا به مقصد مورد نظر برسیم و در انجا دوباره ولتاژ را پایین آورده تا جهت توزیع آماده شود كلیة این اعمال در پستهای انتقال و توزیع انجام می شود. در یك پست فشار قوی وظیفه اصلی تبدیل ولتاژ می باشد كه این وظیفه را مهمترین دستگاه یعنی ترانسفورماتورهای قدرت انجام می دهد، لذا در این جزوه سعی شده است مطالبی جدید دربارة ترانسفورماتور قدرت از نوع گازی GIS كه در استان خراسان هم نمی باشد آورده شده و همچنین در مورد ایمنی در انتقال كه مهمترین مسئله قبل از شروع به كار می باشد. بحث شده است تا مورد استفاده همكاران علاقه مند قرار گیرد.

سید اسماعیل موسوی

اردیبهشت 85

مقدمه :

در سالهای اخیر افزایش روز افزون مصرف انرژی الكتریكی ، گسترش شبكه های توزیع و فوق توزیع را در شهرها و مناطق صنعتی اجتناب ناپذیر نموده است با توجه به اینكه كمبود فضا و لزوم همسازی با محیط از یك طرف و جلوگیری از آثار آلودگی های مختلف از طرف دیگر پستهای گازی روز به روز كاربرد پیشتری می یابند ولی با این وجود به علت مسائل فنی موجود تاكنون ترانسفورماتورهای این پستها از نوع روغنی بوده و به منظور كنترل دامنة آتش سوزی احتمالی و مسائل مربوط به سیستم خنك كنندگی عمدتا در فضای باز نصب می شوند ولی اخیرا گاز sf6 نیز در طراحی و ساخت ترانسفورماتورهای با قدرت بالا مورد توجه قرار گرفته است و نسل جدیدی از ترانسفورماتورها را با عنوان ترانسفورماتورهای گازی مطرح نموده كه در این جزوه مورد بررسی قرار می گیرد.

ویژگیها و موارد قابل توجه ترانسفورماتورهای گازی :

الف- از آنجا كه گاز sf6در این ترانسفورماتورها جانشین روغن شده ، غیر قابل احتراق و انفجار بوده لذا در صورت بروز عیبهای متداول در ترانسفورماتور احتمال بروز آتش سوزی وجود ندارد لذا این ترانسفورماتورها برای كاربرد در فضاهای سر پوشیده بسیار مناسب می باشند و در هر صورت برای این ترانسفورماتورها ضرورت تعبیه سیستمهای اتوماتیك اطفاء حریق كه بسیار گران و هزینه بردار می باشند وجود ندارد.

فایل مفید دیگر:  پژوهش بررسی و آموزش تحلیلی و شرح دستگاه آنالایزر

ب- با توجه به پایداری شیمیایی كامل گاز sf6 و عدم تاثیر شرایط محیطی بر روی عایق ترانسفورماتور در اثر ایزوله بودن كامل نسبت ب هوای محیط (نداشتن كنسرواتور) و پایداری حرارتی بالای این گاز امكان بروز عیب در این ترانسفورماتور به حداقل ممكن كاهش یافته و از آنجا این ترانسفورماتورها معمولا در پستهای با سوئیچگیرهای گازی مورد استفاده قرار می گیرند و ارتباط ترانسفورماتور با سوئیچگیرهای مربوطه از طریزق لوله های گازی ( GIB ) انجام می گیرد لذا امكان ایجاد اتصال كوتاه نیز در نزدیكی ترانسفورماتور به حداقل می رسد و لذا در مجموع قابلیت اطمینان سیستم به حداكثر می رسد.

ج- از انجاییكه این ترانسفورماتور به صورت كامل آب بندی بوده و قسمت اكتیو در داخل محفظه فلزی قرار دارد و حداقل دریچه برای بازدید و یا تعمیر در طرح ان در نظر گرفته می شود و با هوای محیط هیچ گونه ارتباطی ندارد لذا برای مناطق با آلودگی و رطوبت بالا مناسب می باشند.

د- انتقال صدا در گاز SF6كمتر از روغن و یا هوا بوده و لذا مقدار صدای ترانسفورماتورهای گازی نسبت به روغنی كمتر می باشد.

ه-گازSF6 به خاطر الكترونگاتیو بودن (جذب الكترونهای آزاد) از خاصیت عایقی خوبی برخوردار می باشد و به خاطر ویژگی خاص این گاز در مقابل اضافه ولتاژهای سوئیچینگ یا صاعقه طراحی ترانسفورماتور از نظر عایقی با اطمینان بالاتری صورت می گیرد.

و- مشخصات الكتریكی ترانسفورماتورهای گازی نظیر جریان بی باری و تلفات با نوع روغنی یكسان بوده ولی مقدار امپدانس این ترانسفورماتورها نسبت به نوع گازی كمی بیشتر از نوع روغنی به خاطر فواصل بیشتر بین سیم پیچها می باشد البته این پارامتر به سهولت قابل كنترل می باشد.

ز- با توجه به اینكه این ترانسفورماتور ها به صورت كاملا آب بندی شده حمل می شوند. لذا عملیات نصب و راه اندازی به علت عدم نیاز به پروسس خشك كردن و روغن زدن بسیار راحت تر بوده و در مقایسه با نوع روغنی به زمان كمتری نیاز می باشد. تعمیرات و بازدیدهای دوره ای در حین بره برداری نیز خیلی بندرت ضرورت پیدا می كند اما در صورت نیاز به بازدید داخلی از ترانسفورماتور بایستی توجه داشت كه اگر چه گاز SF6سمی نمی باشد ولی چون وزن مخصوص آن بیشتر از هواست، در داخل تانك باقی مانده و ضروری است كه قبل از وارد شدن به داخل تانك مقدار اكسیژن كنترل شده و در صورت لزوم اكسیژن نیز تزریق گردد.

ح- هدایت حرارتی گازSF6 اگر چه از هوا بیشتر می باشد ولی در مقایسه با روغن پایین تر بوده و لذا برای انتقال حرارت ناشی از تلفات ترانسفورماتور بایستی دقت لازم در طراحی سیستم خنك كنندگی صورت پذیرد و اصولا سیستمهای خنك كنندگی این نوع ترانسفورماتورها پیچیده تر از ترانسفورماتورهای روغنی می باشد.

ط- در این نوع ترانسفورماتورها امكان نشتی تدریجی گاز در حین بهره برداری وجودا داشته كه به سهولت نوع روغنی نیز قابل رویت نمی باشد لذا بایستی طوری طراحی شوند كه در صورت افت فشار گاز از نظر عایقی مشكل خاصی بوجود نیامده و ضمنا از انجا كه افت فشار گاز به خاطر كاهش دانسیته ان درجه حرارت سیم پیچها را نیز افزایش می دهد لذا بایستی در چنین صورتی بار ترانسفورماتور نیز متناسبا كاهش داده شود كه میزان ان بستگی به طرح سیستم خنك كننده دارد.

نمودارهای (1-9-2 )یك نمونه از تغییریات درجه حرارت سیم پیچی ترانسفورماتورها را نسبت به تغییر فشار گاز و بار ترانسفورماتور در دو حالت سیستم خنك كنندگی طبیعی و اجباری نشان می دهد.

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *