رابطه بین مهارت های ارتباطی مدیران با رضایت شغلی کارکنان 195 صفحه doc

شما برای دانلود رابطه بین مهارت های ارتباطی مدیران با رضایت شغلی کارکنان به سایت وارد شده اید.

قبل از اینکه به صفحه دانلود بروید پیشنهاد می کنیم توضیحات رابطه بین مهارت های ارتباطی مدیران با رضایت شغلی کارکنان را مطالعه کنید.

قسمتی از متن و توضیحات فایل:

هنگامی که فردی از طریق ابزار زبان با فرد دیگری ارتباط برقرار می کند ، رابطه ای میان آنان شکل می گیرد که نمونۀ آن را در طبیعت نمی توان یافتهمین توانایی برگرداندن اصوات بی معنا به کلمات گفتاری و نوشتاری ، مهم ترین امتیاز بشر ، یعنی زبان است زبان ، رشد آن دسته از ویژگی هایی را ممکن ساخته است که انسان اندیشمند را از همۀ مخلوقات دیگر متمایز می سازد پس

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 195

حجم فایل: 4.312 مگا بایت

فهرست مطالب

عنوان صفحه

چكیده……………………………………

فصل اول ( كلیات تحقیق )

1-1بیان مسئله……………………………. 3

2-1اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن…….. 7

3-1اهداف پژوهش…………………………… 8

4-1فرضیه های تحقیق……………………….. 8

5-1جامعه آماری و محدوده زمانی و مكانی پژوهش…. 9

6-1روش تحقیق…………………………….. 10

7-1ابزار گردآوری اطلاعات…………………… 10

8-1سوالات پژوهش…………………………… 11

9-1مروری بر تحقیقات پیشین…………………. 12

10-1تعریف عملیاتی متغیرها و واژه های كلیدی….. 15

فصل دوم (‌ادبیات و مبانی نظری )

1-2مقدمه………………………………… 19

2-2رضایت شغلی و افزایش بهره وری……………. 22

3-2رابطه شخصیت با موفقیت شغلی……………… 24

4-2رابطه رضایت شغلی با شخصیت افراد…………. 25

5-2تعاریف رضایت شغلی……………………… 27

6-2نظریه های رضایت شغلی…………………… 33

7-2شاخص های رضایت شغلی……………………. 34

8-2عوامل موثر بر رضایت شغلی……………….. 35

9-2رضایت شغلی و بهره وری………………….. 38

10-2عوامل موثر بر افزایش رضایت شغلی………… 41

11-2رضایت شغلی و تعهد سازمانی……………… 47

12-2پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی……. 52

13-2رضایت شغلی و عملكرد…………………… 55

14-2اندازه گیری رضایت شغلی………………… 56

15-2تعهد سازمانی…………………………. 57

فصل سوم (‌روش شناسایی تحقیق )

1-3مقدمه………………………………… 61

2-3جامعه آماری…………………………… 61

3-3روش جمع ‌آوری اطلاعات……………………. 61

4-3حجم نمونه و روش اندازه گیری…………….. 62

5-3روش تجزیه و تحلیل داده ها………………. 62

6-3محدودیت های تحقیق……………………… 62

7-3ابزار اندازه گیری……………………… 62

فصل چهارم ( تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق )

1-4مقدمه………………………………… 66

2-4آمار توصیفی…………………………… 67

3-4آمار استنباطی………………………… 139

فصل پنجم ( نتیجه گیری و پیشنهادات )

1-5مقدمه……………………………….. 144

2-5نتیجه گیری…………………………… 144

3-5پیشنهادات……………………………. 146

4-5پیشنهاد برای پژوهش های آینده…………… 147

5-5فهرست منابع و مأخذ……………………. 148

6-5پیوست………………………………….

چكیده :

برابر مطالعات انجام شده در حوزه ارتباطات انسانی ، افراد بیش از هشتاد درصد اوقات بیداری خود را صرف برقراری ارتباط با دیگران می نمایند و این مساله به ویژه در سازمان ها اهمیت ویژه ای می یابد تا جایی كه سبك برقراری ارتباط مدیران با كاركنان تأثیر فراوانی بر روحیه كاركنان دارد.

نتایج پژوهش حاضر كه در دو معاونت مهم سازمان میراث فرهنگی به مرحله اجرا در آمده است حاكی از آن است كه بین مهارت های ارتباطی مدیران و رضایت شغلی كاركنان رابطه معنا دارای وجود دارد و از بین هفت فرضیه ، شش فرضیه تایید و یك فرضیه رد شد .

نتایج این پژوهش نشان داد كه :

بین رضایت شغلی كاركنان و ظاهر فیزیكی ، اشاره های حركتی و حرکات بدن ،چهره و رفتار چشمی ، لمس کردن كاركنان توسط مدیران هم جنس ، محیط اطاق ، مهارت وگوش دادن ونمره کل مهارتهای ارتباطی مدیران ارتباط وجود دارد و بین رضایت شغلی كاركنان و مهارت سخن گفتن مدیران ارتباط وجود ندارد.


فصل اول

کلیات طرح


فهرست مطالب

عنوان صفحه

چكیده……………………………………

بیان مسئله………………………………. 3

اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن……….. 7

اهداف پژوهش……………………………… 8

فرضیه های تحقیق………………………….. 8

جامعه آماری و محدوده زمانی و مكانی پژوهش……. 9

روش تحقیق………………………………. 10

ابزار گردآوری اطلاعات…………………….. 10

سوالات پژوهش…………………………….. 11

مروری بر تحقیقات پیشین…………………… 12

1-1 بیان مساله

هنگامی که فردی از طریق ابزار زبان با فرد دیگری ارتباط برقرار می کند ، رابطه ای میان آنان شکل می گیرد که نمونۀ آن را در طبیعت نمی توان یافت.همین توانایی برگرداندن اصوات بی معنا به کلمات گفتاری و نوشتاری ، مهم ترین امتیاز بشر ، یعنی زبان است. زبان ، رشد آن دسته از ویژگی هایی را ممکن ساخته است که انسان اندیشمند را از همۀ مخلوقات دیگر متمایز می سازد. پس تعجب آور نیست اگر فیلسوف آلمانی ، کارل یاسپرس [1] مدعی است که :« عالی ترین دستاورد انسان در دنیا ، ارتباط شخصیت با شخصیت است.(سهرابی و حیات روشنایی 1384 ، 24)

و این ارتباط زمانی به مؤثر ترین شکل برقرار می شود که طرفین از مهارت ارتباطی و اجتماعی مناسب برخوردار باشند.

مهارت اجتماعی به آن دسته از مهارت هایی گفته می شود که ما در تعاملات میان فردی خود به کار می بریم. “کِلی” [2] بعد یادگیری را هم به این تعریف می افزاید ؛ او می گوید : « مهارت اجتماعی عبارت است از رفتار های معین و آموخته شده ای که افراد در روابط میان فردی خود ، برای کسب تقویت های محیطی یا حفظ آن انجام می دهند.

“مایکلسون”[3] و دیگران در ارزیابی نشانه های مهارت اجتماعی و ارتباطی به شش عنصر اصلی اشاره می کنند :

  1. مهارت های اجتماعی به طور معمول آموخته می شوند.
  2. شامل مجموعه ای از رفتار های کلامی و غیرکلامی گوناگون ویژه اند.
  3. مستلزم داوطلب شدن و ارایۀ پاسخ های مناسب و مؤثرند.
  4. تقویت های اجتماعی دیگران را به حداکثر می رسانند.
  5. ماهیتی تعاملی دارند و به زمان بندی مناسب و تأثیر متقابل برخی از رفتار ها احتیاج دارند.
  6. تحت تأثیر عوامل محیطی همچون سن ، جنس و پایگاه [اجتماعی] طرف مقابل می باشند.(بیگی و فیروز بخت 1374، 11و12و13)

ارتباطات در سازمان به قدری حائز اهمیت است که یکی از صاحبنظران معتقد است که مدیریت یعنی هنر برقراری ارتباط. و “دیوید کوآک”[4] معتقد است بیشتر موفقیت مدیر در این است که بتواند از مهارت های انسانی ( ایجاد رابطه متقابل با افراد) استفاده کند.(پارساییان و اعرابی 1384 ، 2)

“مینتزبرگ”[5] نیز سه نقش اصلی برای مدیران بر می شمارد که عبارتند از :نقش اطلاعاتی ، نقش تصمیم گیری و نقش ارتباطی. (همان ، 8)

رابرت کتز[6] نیز سه مهارتِ فنّی ، نظری یا تحلیلی و انسانی را برای مدیران ضروری می داند.مهارت انسانی یعنی توانایی در کار کردن ، درک نمودن و ایجاد انگیزش در فرد یا گروه. (همان ، 10)

رضایت شغلی :

رضایت شغلی از دو بعد قابل مطالعه و سنجش است :

1-رضایت از عناصرشغلی

رضایت ازعناصرشغلی ازیك دیدگاه ، گاهی تحت عنوان نگرش نسبت به موضوعات نامیده می شود ، زیرا چنین فرض می شودكه رضایت ازعناصرشغلی در واقع از نگرش های متفاوتی درباره اجزاء و عناصرگوناگون شغل تشكیل می شود، لذا می توان گفت كارمندان نگرش های خاصی درباره حقوق و دستمزد خود ، مدیران مافوق ، نوع كاری كه انجام می دهد و محیط و شرایط كار دارا می باشند كه همه این ها را باید چیزهایی دانست كه یك فرد در سازمان به آنها توجه و استنباط خاصی ازآنها دارد . برخی نگرشهای مزبور ممكن است مثبت و برخی دیگر منفی باشند وهمه آنها از اهمیت یكسانی برخوردارنمی باشند . نگرش هایی كه از اهمیت بیشتری برخوردارند درسه گروه قابل دسته بندی هستند : گروه اول نگرش ها،مربوط به نقش شغل می شود،مانند اینكه آیا شغل پویا وتحرك آفرین وجالب است یا خیر؟ گروه دوم نگرش هایی است كه مربوط به مدیر مافوق می شود، مانند اینكه با ملاحظه است،با انصاف است ، شایسته است یا خیر؟گروه سوم نگرشهایی است كه مربوط به حقوق و دستمزد می شود، مانند اینكه آیا كافی وعادلانه است یا خیر؟

فایل مفید دیگر:  سوء مصرف‌ و اعتیاد به‌ مواد مخدر 5 صفحه doc

2-رضایت كلی از شغل

دیدگاه دیگری كه درمورد مفهوم رضایت شغلی وجود دارد، عبارت از مطالعه رضایت شغلی به عنوان یك حالت درونی وكلی از رضایت فرد است.در این دیدگاه فرض براین است كه كارمند یك احساس درونی از رضایت یا عدم رضایت كلی دارا می باشد. درنتیجه ، تجربیات مثبت مانند داشتن همكاران صمیمی، حقوق خوب، مافوق شایسته و با ملاحظه وشغل جالب ،رویهم یك احساس درونی مثبت در فرد ایجاد می‌كند.از سویی دیگر،تجربیات منفی كه ناشی از حقوق كم،كارخسته كننده یا آزاردهنده و وضعیت اعتراض‌آمیز می باشند.رویهم یك احساس درونی منفی ایجاد می‌نمایند. احساس كلی رضایت یا عدم رضایت یك احساس مركب است كه توسط شدت و فراوانی تجربیات مثبت و منفی فراهم می شود.

دیدگاه درباره حالت درونی براین فرض مبتنی است كه رضایت شغلی را می توان ازطریق پرسش ازكاركنان راجع به اجزاء وعناصر گوناگون مربوط به شغلشان اندازه گیری كرد وسپس متوسط نگرشهای آنان را بدست آورد و به یك شاخص رضایت كلی دست یافت . دیدگاه اول كه نگرش نسبت به موضوعات نامیده شد ،بر این فرض مبتنی است كه موضوعات مختلف نباید با هم مخلوط شوند، بلكه؛ باید آنها را به طور جداگانه اندازه گیری و تحلیل كرد. تحقیقات انجام شده هر دو دیدگاه را تائید می‌كند.

پرسشنامه‌های رضایت شغلی نگرش های خاص گوناگونی ر ا راجع به عناصر شغل مشخص كرده اند. احساس رضایت یا عدم رضایت شغلی با هریك ازعناصر مزبور نوسان داشته است.مطالعات تجربی شواهدی ازحالت درونی را فراهم كرده اند چنان كه مثلاً تغییر درحقوق بر رضایت از حقوق و نیز سایر نگرش‌های مرتبط با حقوق مانند نگرش و احساس نسبت به مافوق كه پیشنهاد افزایش حقوق را داده است تاثیر می گذارد.حالت درونی می تواند بوسیله تجربیات مثبت ومنفی مشروط شود، تحقیقات نشان داده است كه حالت یا احساس درونی مثبت بوسیله محیط مناسب و مطلوب ایجاد می شود و احتمالاً توجیه كننده این است كه چرا برخی كاركنان جهت گیری مثبتی نسبت به كار دارند(معمارزاده و الوانی،1374، 179).

ارتباطات اثربخش و رضایت شغلی :

وقتی اطلاعات، عقاید و احساسات از شخصی، گروهی یا منبعی به شخص، گروه یا منبع دیگری به منظور ایجاد تغییر در دانش، نگرش یا رفتار آشكار آنها انتقال می یابد فرایند ارتباط رخ می دهد (1). یكی از مشكلات فرایند ارتباط این است كه مردم به ندرت قادرند مقاصد واقعی خود را به طور كامل به سایرین انتقال دهند، غالباً پیامهای (messages) فرستاده شده مقاصد واقعی آنان را بیان نمی كند. مدیران از ارتباطات برای هماهنگی وظایف و اعمال در درون سازمان استفاده می كنند، ارتباطات اثر بخش باعث ایجاد سازمانهای اثر بخش می شود(2).در سالهای اخیر پژوهشهای زیادی در خصوص رضایت شغلی و رابطه آن با ارتباط اثربخش و سایر عوامل مؤثر در رضایت شغلی انجام گرفته است. رابینز[7] در ایالت نیوجرسی آمریكا در مورد روابط كارفرمایان با زیردستانشان تحقیقاتی انجام داده است. اودریافت كه مهارتهای ارتباطی مدیران و رفتار سازمانی می تواند در رضایت شغلی كاركنان نقش مهمی را ایفا كند. هاستینگز[8]() در تحقیق خود به این نتیجه رسید كـه مدیر می تواند بـا ایجاد زمینه روابط مؤثـر در سازمان انگیزه و رغبت شغلی كاركنان را افزایش دهد.

مون[9] در بررسی های خود خاطرنشان می كند كه مدیران با ارتباط مناسب و درست می توانند به كاركنان در دستیابی بـه اهداف سازمانی و تصمیم گیـری عقلانی كمك كنند. كاكس[10] در پژوهشی كه در مورد قدرت نفوذ و ارتباط مدیران انجام داد دریافت كه یكی از مهارت های مدیرارتباطی است. و مدیران می توانند با استفاده از مهارت های ارتباطی بر كاركنان نفوذ بیشتری داشته و در نتیجه باعث انگیزش بیشتر در كاركنان شونـد. بررسی هـا نشان می دهند كه ارتباط مدیر بـا كاركنان یك جزء اصلی مدیریت است. مدیـر می تواند به شیوه های مختلف (مانند وسایل سمعی و بصری، ویدئو، نشریات و از این قبیل) با كاركنان ارتباط برقرار كند. مدیر با ایجاد ارتباطات اثربخش با كاركنان می تواند در افزایش روحیه گروهی و رضایت شغلی آنها نقش قابل ملاحظه ای داشته باشد. (حسن زاده و اعتصامی 1380 ، 5)

با عنایت به موارد فوق مبنی بر اهمیت مهارت های ارتباطی در روابط رهبر – پیرو و نقش این مهارت در افزایش اثربخشی سازمانها و رضایتمندی کارکنان در سازمان ها، این مهارت بویژه در سازمان های فرهنگی مانند سازمان میراث فرهنگی می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد .لذا سوال اصلی پژوهش حاضر این خواهد بود که :

آیا بین مهارت های ارتباطی مدیران ، با رضایت شغلی کارکنان پژوهشگاه و معاونت هنرهای سنتّی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی تفاوت معنی داری وجود دارد؟

1-2 اهمیت موضوع تحقیق و انگیزش انتخاب آن

امروزه در اغلب پژوهشهایی گه در سازمان های دولتی انجام می پذیرد ، بیشتر روی رضایت های بیرونی شغل مانند : حقوق و مزایا و پاداش و …. تأکید می گردد ، این در حالی است که عوامل درونی رضایت شغلی مانند مهارت های ارتباطی مدیران تأثیر به سزایی در افزایش رضایت شغلی کارکنان دارد. لذا با توجه به اینکه مهارت های ارتباطی به ویژه در فرآیند ارتباط رییس – مرئوس کمتر مورد توجه قرار گرفته است این پژوهش به مطالعۀ رابطۀ این دو پرداخته است.

1-3 اهداف پژ‍وهش

هدف اصلی :

مطالعه رابطه بین مهارت های ارتباطی مدیران ، با رضایت شغلی کارکنان پژوهشگاه و معاونت هنرهای سنتّی و صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی.

اهداف فرعی :

  1. . شناسایی رابطه بین رضایت شغلی كاركنان و ظاهر فیزیكی مدیران.
  2. شناسایی رابطه بین رضایت شغلی كاركنان و اشاره های حركتی و حرکات بدن مدیران.
  3. 3. شناسایی رابطه بین رضایت شغلی كاركنان و چهره و رفتار چشمی مدیران.
  4. 4. شناسایی رابطه بین رضایت شغلی كاركنان و و لمس کردن كاركنان توسط مدیران هم جنس .
  5. 5. شناسایی رابطه بین رضایت شغلی كاركنان و محیط اطاق مدیران
  6. 6. شناسایی رابطهبین رضایت شغلی كاركنان و مهارت سخن گفتن مدیران.
  7. 7. شناسایی رابطه بین رضایت شغلی كاركنان و مهارت وگوش دادن مدیران
  8. 8. شناسایی رابطه بین رضایت شغلی كاركنان ونمره کل مهارتهای ارتباطی مدیران

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *