روشهای موجود برای بررسی شبكه حمل و نقل بعد از بروز زلزله رشته جغرافیا

شما برای دانلود روشهای موجود برای بررسی شبكه حمل و نقل بعد از بروز زلزله به سایت وارد شده اید.

قبل از اینکه به صفحه دانلود بروید پیشنهاد می کنیم توضیحات روشهای موجود برای بررسی شبكه حمل و نقل بعد از بروز زلزله را مطالعه کنید.

قسمتی از متن و توضیحات فایل:

بروز زلزله های شدید بخصوص در شهرهای بزرگ می تواند آسیبهای انسانی گسترده‌ای را بهمراه آورد

دسته بندی جغرافیا
فرمت فایل doc
تعداد صفحات 124
حجم فایل 100 کیلو بایت

روشهای موجود برای بررسی شبكه حمل و نقل بعد از بروز زلزله


بروز زلزله های شدید بخصوص در شهرهای بزرگ می تواند آسیبهای انسانی گسترده‌ای را بهمراه آورد. شكبه حمل و نقل برای نجات جان و مجروحین زلزله را ارائه سریع و خدمات درمانی به آنان ، نقش اساسی دراد. لذا از شبكه حمل و نقل بعنوان شریان حیاتی نامرده می‌شود. برای كاهش آسیبهای انسانی احتمالی زلزله در هر شهر یا منطقه‌ای نیازمند به ارزیابی عملكرد شبكه حمل و نقل در پاسخگویی به تقاضا، برای سفرها ی امدادی بعد از زلزله می باشیم تا بتوایم ضمن كسب آمادگی لازم برای مقابله با بحران، اولویت بندی اجزاء شبكه را از نظر بازسازی تعیین نماییم.

در این سمینار به  ارزیابی عملكرد شبكه حمل و نقل برای انجام سفره های امدادی بعد از بروز زلزله با توجه به عرضه و تقاضا پرداخته شده است روش ارائه شده دارای پنج مرحله است.

ابتدا سناریو های مختلف زلزله تعین می گردد. سپس میزان آسیبهای احتمالی شبكه  حمل و نقل و وضعیت مراكز امدادی (عرضه) و تعداد مجروحین (تقاضا) شبیه سازی می گردد. برای اینكار از نمونه سازی مونت كارلو و LHS  و توابع خرابی اجزاء آسیب‌ دیده شبكه بدست می آید در مرحله بعدی توزیع و تخصیص سفرها انجام می‌شود و سرانجام معیارهای ارزیابی شبكه، مانند زمان سفر برای هر سناریو برآورد می گردد. در این سمینار شبكه های مختلفی مورد تحلیل قرار گرفته است. به كمك این روش می توان ضمن ارزیابی شبكه حمل و نقل بعد از زلزله، به برآوردی از وضعیت بحران بعد از زلزله دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نموده و برای توسعه یا ایجاد دست یافت. همچنین مسیرها را اولیت بندی نوده و برای توسعه یا ایجاد راههای جدید تصمیم گیری كرد. مراكز امدادی موجود را از نظر انجام تقویت اولیت بندی كرده و یا مراكز امدادی جدید را امكان یابی كرد، برای اولیت بندی كرده و یا مراكز امدادی جدید را مكان یابی كرد. برای مدیریت بحران و كنترل ترافیك پیش‌‌بینیها لازم انجام داده و تاثیر آنها را در عملكرد اجزاء شبكه حمل و نقل محاسبه كرد. این روش جدای از زلزله می تواند در مورد دیگری كه شبكه حمل و نقل اعم ا شهری یا منطقه ای در معرض آسیب و كاهش ظرفیتهای احتمالی قرای می گیرد. مانند بارش باران یا برف سنگین و بروز تصادفات یا بمبارانهای هوائی مورد استفاده قرار گیرد.

 

فهرست

 

عنوان                                                                                                                         صفحه 

1-1 مقدار……………………………………………………………………………………………………. 2

1-2 اهداف و دست آوردهای پروژه‌………………………………………………………………… 5

2 بررسی كارهای انجام شده تاكنون…………………………………………………………………. 8

2-1 عملكرد اجزای شبكه بصورت مستقل……………………………………………………….. 9

2-1-1 عملكرد فیزیكی و آسیب پذیری…………………………………………………………… 10

2-1-2 كارآیی……………………………………………………………………………………………… 11

2-2-1 ازائة معیارهای كارایی…………………………………………………………………………. 11

2-2-2 بررسی تأخیرهای وارد از خرابی………………………………………………………….. 17

2-2-3 اولیت دهی پلها برای بازسازی……………………………………………………………… 20

2-3عملكرد كلی شبكة حمل و نقل…………………………………………………………………. 23

2-3-1 بررسی معیارهای كارایی شكبة تخریب شده…………………………………………… 24

2-3-3 برآوردتأخیرهای وارده از خرابی…………………………………………………………… 35

2-3-4 ارزیابی سیستم بیمارستانی منطقه‌ای……………………………………………………… 38

2-3-5 ارزیابی ریسك منطقه‌ای……………………………………………………………………… 42

2-3-6زمان جمع شدن افراد امداد رسان…………………………………………………………… 47

2-4سفرهای ترافیكی بعد از زلزله…………………………………………………………………… 50

2-4-1-رابطة بین حجم سفرها و بازسازی بعد از زلزله……………………………………… 50

4-1 عملكرد شبكه‌های حمل و نقل ایران در زلزله‌های گذشته…………………………….. 54

4-2 عملكرد شبكه های ح0مل و نقل دنیا در زلزله های اخیر……………………………… 55

4-2-1زلزله كوبه ژاپن 1995………………………………………………………………………….. 56

4-2-1-1 پلها و راههای اصلی كوبه………………………………………………………………… 57

4-2-1-2 راه آهن كوبه…………………………………………………………………………………. 59

4-2-1-3 سیستم متروی كوبه………………………………………………………………………… 60

4-2-1-4 فرودگاههای اطراف كوبه…………………………………………………………………. 60

4-2-2 لزله نورث ریج. كالیفرنیا آمریكا 1994………………………………………………….. 60

4-2-3 زلزله لوما پریتا، آمریكا 1989………………………………………………………………. 61

4-2-4 زلزله ارمنستان 1988………………………………………………………………………….. 62

4-2-5 زلزله كاستاریا 1991…………………………………………………………………………… 63

4-2-6 زلزله مكزیكوسیتی، مكزیك 1995……………………………………………………….. 63

4-2-7 زلزله فیلیپین 1990…………………………………………………………………………….. 63

4-2-8 زلزله ازمیت تركیه 1999…………………………………………………………………….. 63

5ستاریوی زلزله……………………………………………………………………………………………. 68

5-1كارهای انجام شده دردنیا در زمینه طراحی برمبنای سناریوی زلزله…………………. 69

5-2پارامترهای موثر در تعریف سناریو…………………………………………………………….. 69

5-2-1 زلزله………………………………………………………………………………………………… 70

5-2-2 مقیاس اندازه گیری زلزله……………………………………………………………………. 72

5-2-3 آنالیز زلزله ……………………………………………………………………………………….. 72

5-2-4 پهنه بندی لرزه ای……………………………………………………………………………… 72

5-2-5 روش‌ پهنه بندی حركات زمین تحت اثر زلزله……………………………………….. 73

5-2-5-1 لرزه خیزی……………………………………………………………………………………. 73

5-2-5-2 كاهش شدت حركات زمین در اثر دورشدن از مركز زلزله……………………. 73

5-2-5-3اثرات وضعیت محل برروی حركات زمین لرزه…………………………………… 74

5-2-6بررسی اثرات وضعیت محل برای پهنه بندی با دقت كم……………………………. 74

5-2-7بررسی اثرات وضعتی محل برای پهنه‌بندی با دقت كم……………………………… 74

5-2-8 بررسی اثرات وضعیت محل برای پهنه‌بندی با دقت زیاد………………………….. 75

5-2-9كارهای انجام شده در دنیا درزمینه پهنه‌‌بندی لرزه……………………………………. 76

6 تقاضا……………………………………………………………………………………………………….. 79

6-1 سفرهای خدماتی…………………………………………………………………………………… 80

6-2 سفرهای امدادی…………………………………………………………………………………….. 82

6-3 برآورد مجروحین…………………………………………………………………………………… 84

6-3-1 ناحیه بندی ساختمانها………………………………………………………………………… 85

6-3-2 طبقه بندی ساختمانها…………………………………………………………………………. 86

6-3-3 برآورد آسیبهای وارده به ساختمانها………………………………………………………. 86

6-3-4 نسبت تلفات انسانی…………………………………………………………………………… 91

6-3-4-1 اعتبار سنجی تلفات برای شهرتهران………………………………………………….. 95

6-3-4-2  برآورد تلفات برای شهرتهران…………………………………………………………. 96

7 بررسی رفتارهای انسانی……………………………………………………………………………… 99

7-1 رفتار  رانندگان در هنگام وقوع زلزله………………………………………………………… 100

7-1-1 عوامل موثر در وضعیت رفتار رانندگان………………………………………………. 100

7-1-2 مشكلات احتمالی ناشی از رفتار رانندگان وعوامل تشدید كنندة‌آن………….. 102

7-1-2-1اشغال سطح خیابانها……………………………………………………………………… 102

7-1-2-4 بروز تصادفات احتمالی………………………………………………………………… 103

7-1-2-5 وسایل نقلیه رها شده…………………………………………………………………… 104

7-1-2-6 هراس ناشی از زلزله و عواقب آن………………………………………………….. 104

7-1-2-7 افزایش طول سفرها دراثر عدم اطلاع……………………………………………… 104

7-1-3 راههای مواجهه با این مشكلات………………………………………………………… 104

7-1-3-1 آموزش و اطلاع رسانی………………………………………………………………… 105

7-1-3-2 تخلیه و بازگشایی مسیر……………………………………………………………….. 105

7-2 رفتار رانندگان در استفاده از شبكه بعد از زلزله………………………………………… 106

7-3 رفتار نیروهای امنیتی و امدادی …………………………………………………………….. 107

7-4 رفتار نیروهای مدیریت امدادی و انتظامی……………………………………………….. 111

8 برآورد عرضه………………………………………………………………………………………….. 115

8-1 برآورد شبكة حمل و نقل بعد از زلزله……………………………………………………. 115

8-1-1 اجزاء شبكه…………………………………………………………………………………….. 115

8-1-1-1 راهها ………………………………………………………………………………………… 115

8-1-1-2  تقاطعات ………………………………………………………………………………….. 117

8-1-1-3 پلها ………………………………………………………………………………………….. 119

8-1-2 پارامترهای ارزیابی شبكه………………………………………………………………….. 120

8-1-3 خرابی‌های مستقیم شبكه‌حمل و نقل بعد از زلزله………………………………… 121

8-1-3-1 خرابی بدنة راه …………………………………………………………………………… 122

8-1-3-2 تونل ………………………………………………………………………………………… 124

8-1-3-3  خرابی پل………………………………………………………………………………….. 125

8-1-3-4 منحنیهای شكنندگی یا خرابی پلها…………………………………………………. 126

8-1-4 خرابی های غیر مستقیم شبكه حمل و نقل بعداززلزله………………………….. 130

8-1-4-1 خرابی تأسیسات جانبی مسیر……………………………………………………….. 131

8-1-4-2  عوامل ترافیكی…………………………………………………………………………… 131

8-2 برآورد مراكز امداد رسانی…………………………………………………………………….. 132

8-2-1 پارامترهای مهم برای ارزیابی مراكز امدادی…………………………………………. 133

8-2-2 ظرفیت پذیرش مجروح…………………………………………………………………… 134

8-2-3 عملكرد بیمارستان بعد از زلزله………………………………………………………….. 135

8-2-4 خرابی بیمارستانها……………………………………………………………………………. 136

9 توزیع……………………………………………………………………………………………………. 140

9-1 شبیه سازی………………………………………………………………………………………… 140

9-1-1 روشهای ضریب رشد………………………………………………………………………. 142

9-1-2 ضریب رشد بكنواخت……………………………………………………………………… 143

9-1-3 روش میانگین ضریب رشد ……………………………………………………………… 143

9-1-4 مدل فراتر ……………………………………………………………………………………… 144

9-1-5 مدل دیترویت ………………………………………………………………………………… 145

9-1-6 ضرایب رشد با محدودیت دوگانه (روش فورنیس)………………………………. 145

9-1-7 مزایا و معایب ضریب رشد……………………………………………………………….. 146

9-1-8 مدل جاذبه …………………………………………………………………………………….. 147

9-1-9 محدودیتهای مدل جاذبه ………………………………………………………………….. 149

9-1-10 مدل فرصت بینابینی ……………………………………………………………………… 150

9-2 توزیع به كك مدلهای برنامه ریزی خطی………………………………………………… 152

9-3 مقایسة بین مدلهای توزیع ……………………………………………………………………. 155

10 مدلهای تخصیص …………………………………………………………………………………. 159

10-1 تخصیص به روش هیچ یاهمه (كوتاهترین مسیر)…………………………………… 160

10-1-1 الگوریتم كوتاهترین مسیر……………………………………………………………….. 161

10-2 تخصیص تعادل ی (ظرفیت محدود)……………………………………………………. 162

10-2-1 روند تخصیص افزایشی…………………………………………………………………. 164

10-2-2 روند با سرعت تغییرات زیاد و كم…………………………………………………… 165

10-3-3 روند میانگین متوالی …………………………………………………………………….. 165

10-3 تخصیص احتمالاتی ………………………………………………………………………….. 166

10-3-1 تخصیص احتمالاتی برمبنای شبیه‌سازی……………………………………………. 166

10-3-2 تخصیص احتالاتی نسبی ……………………………………………………………….. 168

10-4 روش برنامه ریزی خطی …………………………………………………………………… 168

10-5 روشMcLaughiln ………………………………………………………………………. 169

11 تحلیل ریسك ……………………………………………………………………………………… 171

11-1 شبیه سازی مونت كارلو……………………………………………………………………… 171

11-1-1 مزایای نمونه سازی مونت كارلو……………………………………………………… 173

11-2 نمونه سازیLatin Hyper cube یا LHS ……………………………………….. 173

11-3 مقایسه بین نمونه سازیLHS و مونت كارلو………………………………………… 175

11-4 توابع توزیع برای شبیه سازی………………………………………………………………. 176

11-4-1 توابع توزیع………………………………………………………………………………….. 177

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *