مبانی نظری و پیشینه تحقیق تجارت الکترونیکی 76 صفحه doc

شما برای دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق تجارت الکترونیکی به سایت وارد شده اید.

قبل از اینکه به صفحه دانلود بروید پیشنهاد می کنیم توضیحات مبانی نظری و پیشینه تحقیق تجارت الکترونیکی را مطالعه کنید.

قسمتی از متن و توضیحات فایل:

مبانی نظری و پیشینه تحقیق تجارت الکترونیکی

دسته بندی: مدیریت

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 76

حجم فایل: 119 کیلو بایت

توضیحات: فصل دوم پژوهش کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو پایان نامه
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوهAPA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

تجارت الکترونیکی

به­كارگیری نوآوری­های فناوری در زمینه­های تجاری تأثیرات شگرفی داشته است .به­كارگیری نوآوری­های فناوری نوعی تغییر است كه بر فراگردها و اجزای نظام تجاری تأثیرگذار بوده و جهت این تاثیرات نیز معمولا مثبت است. یكی از نوآوری­های مذكور به­كارگیری ابزارهای الكترونیكی و به­ویژه اینترنت در نظام تجاری است. این نوآوری و تغییر كه تجارت الكترونیكی نام دارد، مزایای متعددی برای سازمان­ها به همراه دارد، به همین دلیل بسیاری از شركت­ها نسبت به استفاده از آن تمایل دارند (حاج کریمی و عزیزی،1387(.

به­كارگیری تجارت الكترونیكی اكنون یك گزینه اختیاری نیست، بلكه نوعی اجبار است و شركت­ها ناگزیر از به­كارگیری آن هستند. اگر­چه بیشتر مبادله­های تجاری هنوز از طریق مجاری مرسوم انجام می گیرد، شمار مصرف­کنندگان و موسسه­های بازرگانی که در حال استفاده از اینترنت برای تجارت الکترونیکی هستند، رو به افزایش است. برای شناسایی عوامل موثر بر به­كارگیری تجارت الكترونیكی ابتدا باید مفهوم تجارت الكترونیكی را شناخت (seyal et.al 2004).

منظور از تجارت الکترونیکی، استفاده از اینترنت و وب برای انجام تجارت است. به­عبارت کلی­تر، تجارت الکترونیکی یعنی اینکه تبادلات تجاری را به­صورت دیجیتالی بین سازمان­ها و افراد انجام دهیم. یعنی انجام تبادلات از طریق اینترنت و وب. تجارت الکترونیکی فرایند خرید و فروش کالاها به­صورت الکترونیکی می­باشد و از تراکنش­های کسب و­کار رایانه­ای، اینترنت و دیگر فن­آوری­های شبکه­ای دیجیتالی استفاده می­کند. تجارت الکترونیکی شامل بازاریابی، پشتیبانی مشتریان، تحویل و پرداخت می­شود (Laudon 2010). تجارت الكترونیكی، خرید و فروش از طریق اینترنت است (Chaffy 2002).

OECD[1] نیز تجارت الکترونیکی را بدین صورت تعریف می کند: تجارت الكترونیكی مبادله الكترونیكی است كه خرید یا فروش كالاها و خدمات بین شركت­ها، افراد، دولت­ها و سایر بخش­های عمومی و خصوصی را شامل شده و از طریق شبكه­های كامپیوتری هدایت می­شود. یكی از محققان بیان می­دارد «تجارت الكترونیكی عبارت است از فناوری ، پردازش و عملیاتی كه در زمان مبادلات تجاری به­صورت خودكار در شبكه­ها و با استفاده اطلاعات صورت می گیرد» (Hiratsu 2002).

2-2-1. منافع تجارت الکترونیکی

تصمیم به استفاده از تجارت الكترونیكی به این موضوع بستگی دارد كه مدیران قانع شوند كه تجارت الكترونیكی برای شركت آنها مزایا و منافعی د­ر­بر­دارد (حسینی و دیگران،1385). هر چقدر مدیریت شركت كوچك احساس كند به­كارگیری تجارت الكترونیكی مزایای بیشتری دارد، انتظار می­رود كه سطح بالاتری از تجارت الكترونیكی را به­كارگیرد. این عامل تقریبا در اكثر تحقیقات انجام شده در این حوزه مورد بررسی قرار گرفته و تاثیر مثبت آن در به­كارگیری تجارت الكترونیكی تایید شده است. مزایای تجارت الكترونیكی معمولاّ محرك و هدف به­كارگیری تجارت الكترونیكی تلقی می­شود. استفاده از تجارت الكترونیكی سبب كاهش هزینه­ها، افزایش امنیت، تسهیل عملیات تجاری، افزایش اطلاعات برای تصمیم­گیری بهتر و بهبود ارتباط با ذی­نفعان می­شود (seyal et.al 2004). تسهیل دسترسی به بازارهای جهانی، كاهش هزینه های تولید، بهبود ارتباطات و كاهش هزینه­های مبادله و تقویت رقابت از جمله سایر مزایای تجارت الكترونیكی است (seculley & woods 2001). بطور کلی می­توان منافع تجارت الکترونیکی را در سه سطح سازمان، مشتری و جامعه برشمرد:

2-2-1-1. منافع تجارت الکترونیکی برای بنگاه­ها و سازمان­ها

توسعه بازار: تجارت الکترونیکی فضای بازار را برای بنگاه از موقعیت محلی به ملی و جهانی توسعه می­دهد. با وجود سرمایه­گذاری­های اندک، بنگاه­ها می­توانند به آسانی و با سرعت به بهترین عرضه کنندگان، حجم عظیمی از مشتریان و طیف گسترده­ای از شرکای تجاری جهانی دست یابند. افزایش تعداد عرضه­کنندگان و مشتریان موجب می­شود تا بنگاه ارزان­تر خریداری نموده و گران­تر بفروشد.

کاهش هزینه: تجارت الکترونیکی هزینه­های تولید، توزیع، انبارداری و بازیافت را کاهش داده است. هر چند با کاربرد تجارت الکترونیکی هزینه­های انتشار و ارسال اطلاعات افزایش می­یابد، ولی سهم آنها در کل هزینه­ها به­قدری اندک است که در کل هزینه­ها با کاهش نسبی هزینه­ها روبه­رو خواهیم بود.

بهبود زنجیره عرضه: عدم کارایی در زنجیره عرضه مثل افزایش موجودی و طولانی شدن زمان تحویل با استفاده از تجارت الکترونیکی به حداقل می­رسد.

استفاده مناسب از زمان: با استفاده از وب سایت، کسب و­کار همیشه دایر خواهد بود. لذا مفهوم تعطیلی در کسب و­کار با کاربرد تجارت الکترونیکی حذف خواهد شد.

بومی­سازی: با به­کارگیری تجارت الکترونیکی و به طبع آن تولید مطابق سفارش و یا به­عبارتی بومی­سازی کالاها و خدمات مطابق درخواست و سلایق مشتری، امکان استفاده از مزیت رقابتی برای بنگاه فراهم می­شود.

مدل­های جدید کسب و کار: تجارت الکترونیکی به مدل­های ابداعی کسب و کار امکان ظهور و بروز داده و بدین ترتیب زمینه را برای افزایش کارایی و سود­دهی فراهم می آورد.

افزایش تخصص فروشندگان: استفاده از تجارت الکترونیکی سبب افزایش تخصص که در دنیای فیزیکی با محدودیت در آن مواجه هستیم، خواهد شد. به­عنوان مثال یک فروشگاه ارائه­کننده ابزارهای تخصصی که در دنیای واقعی با تعداد محدودی مشتری مواجه است، در فضای سایبری مورد بازدید و توجه میلیون­ها بازدید کننده و علاقه­مند احتمالی قرار خواهد گرفت، بنابراین ضمن توسعه بازار با توسعه امکان گسترش فضاهای تخصصی مواجه خواهیم بود.

سرعت دسترسی به بازار: استفاده از تجارت الکترونیکی فاصله زمانی بین خلق یک ایده و طرح با تجاری سازی آن را از طریق افزایش ارتباطات و زمینه­های همکاری به­شدت کاهش می­دهد.


[1] Organization for Economic Cooperation and Development(OECD)

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *