گزارش كارآموزی دانستنیهای فنی خودروهای انژکتوری در نمایندگی ایران خودرو 45 صفحه doc

شما برای دانلود گزارش كارآموزی دانستنیهای فنی خودروهای انژکتوری در نمایندگی ایران خودرو به سایت وارد شده اید.

قبل از اینکه به صفحه دانلود بروید پیشنهاد می کنیم توضیحات گزارش كارآموزی دانستنیهای فنی خودروهای انژکتوری در نمایندگی ایران خودرو را مطالعه کنید.

قسمتی از متن و توضیحات فایل:

گزارش كارآموزی دانستنیهای فنی خودروهای انژکتوری در نمایندگی ایران خودرو در 45 صفحه ورد قابل ویرایش

فرمت فایل: doc

تعداد صفحات: 45

حجم فایل: 35 کیلو بایت

گزارش كارآموزی دانستنیهای فنی خودروهای انژکتوری در نمایندگی ایران خودرو در 45 صفحه ورد قابل ویرایش

فهرست مطالب

عنوان صفحه

مقدمه 1

دانستنیهای فنی خودروهای انژكتوری 2

دانستنیهای عمومی خودرو 3

انژكتور چیست و سیستم سوخت رسانی انژكتوری چگونه كار می كند؟ 4

اجراء سیستم سوخت رسانی انژكتوری 7

ECU و سیستم جرقه زنی 11

Air bag 11

انواع سیستمهای جرقه زنی پلاتینی و ترانزیستوری 13

شبكه مالتی بر روی خودروهای پژو 18

عیب یابی موتور 20

عملكرد یاتاقانها و روغنكاری در موتور 28

جلوگیری از چرخش یاتاقان 34

خصوصیات مواد مورد استفاده در یاتاقان 37

ABS 39

ABS در خودروهای سنگین 46

ABS در شركت های بزرگ 49

انواع ترمز و عمل آنها 50

ترمز خلایی و هیدروكلسی – هیز 58

طرز كار دستگاه در موقع ترمز كردن 59

مقدمه :

شركت ایران خودرو

در واقع پیكان اولین تجربه ایران از تولید خودرو انبوه بود در ابتدا كلیه قطعات این خودرو از تالبوت انگلستان خریداری و فقط در ایران عملیات مونتاژ ، جوشكاری و رنگ آمیزی روی ان صورت می گرفت . از سال 1347 ایران خودرو ساخت بسیاری از قطعات از جمله قالب اتاق ، بدنه و درب ها و صندلی و …. را در ایران آغاز كرده و تا جایی پیش رفت كه هم اكنون 98 در صد آن را در داخل كشور می سازد این خودرو طی سه دهه عمر خود در ایران د رمدلهای كار ، دولوكس ، تاكسی ، جوانان ، وانت و استیشن تولید شده است . از دیگر تولیدات ایران خودرو ناسیونال خودرو سواری هیلمن با موتور اونجر بود كه شباهت زیادی به پیكان داشته و فقط طی سالهای 57-55 تولید شد .

در نهایت پس از جنگ و در سالهای 65 خط تولید پیكان كلاً از تالبوت خریداری و به ایران انتقال یافت و اكنون نیز تولید می شود . اما از سوی دیگر شركت ایران خودرو كه در اواسط 50 درنظر داشت تا خط تولید پژو را وارد كرده و با وقوع انقلاب و جنگ این تصمیم را تا سال 99 به عقب انداخته بود و با پایان جنگ همكاریهای گسترده ای را با پژو آغاز كرد و در سال 69 این خودرو با همكاری پژو و دو محصول پیكان 1800 با موتور پژو 405 و پژو 405 GL كه به عنوان خودرو سال 1987 جایگزین پژو 405 GL شد . ایران خوردو در سال 77 پیكان آردی با تركیب موتور پیكان و اتاق پژو 405GL و در سال 78 پیشرفته ترین خودرو و تولیدیش یعنی پرشیا را به همراه استیشن 405 GLX به بازار به عرضه كرد و همچنین در سال 70 تعدادی محدود پژو 205 به طور آزامیشی تولید كرد . و در ادامه فعالیتهای خود خودروی ملی سمند را در اواسط سال 80 در عید سعید غدیر خم به وسیله رئیس جمهور خط تولید آن افتتاح شد و در اوایل 81 سری جدید آن به بازار عرضه شد .

دانستنیهای فنی خودروهای انژكتوری :

– توصیه می شود در خودروهای پیكان انژكتوری ، حداقل بنزین در باك 10 لیتر می باشد .

– در خصوص تنظیمات موتور و سیستم سوخت رسانی حتماً به نمایندگی های مجاز ایران خودرو مراجعه و تز مراجعه به تعمیركارهای متفرقه خوددداری گردد .

– در صورت عدم روشن شدن خودرو در هنگام برخورد با موانع ، تصادف و یا افتادن در چاله های نسبتاً عمیق از عملكرد سوئیچ انرسی (در محفظه موتور و برروی گلگیر به رنگهای نارنجی یا مشكی ) اطمینان حاصل نموده و در صورت قطعی ، با فشردن آن اتصال برقرار نمائید.

– قبل از استارت زدن ، پس از چرخاندن سوئیچ به مرحله دوم به مدت سه الی پنچ ثانیه سوئیچ را در حالت باز قرار داده تا پمپ بنزین عمل نماید و سپس موتور را روشن نمایید .

– از اضافه كردن هر نوع تجهیزات جانبی از قبیل دزدگیر های غیر استارندارد ، لامپ ، بوق ، تلوزیون و توسط … توسط افراد غیر متخصص بر روی خودرو جداً خودداری فرمائید .

دانستنیهای عمومی خودرو :

فشار كم باد لاستیكهای ایمنی راننده و طول عمر لاستیك ها را كاهش و مصرف سوخت را افزایش می دهد ، در صورت نامیزان بودن باد لاستیك ها سایش در نقاط مختلف آن مشاهده می گردد .
از تخلیه ضدیخ در فصول گرم سال جدا خودداری نموده ومایع خنك كننده را هر دو سال یك بار تعویض نمائید .
از سوراخ نمودن فیلتر هوا جهت ورود بهتر هوا به موتور خودداری شود .
استارت نمی بایست بیشتر از 15 ثانیه درگیر شود ، 20 ثانیه صبر نمود تا باتری برای استارت مجدد آماده شود .
روغن ترمز را سالی یك بار و ترجیحاً در فصل بهار تعویض نمائید .
از بسته شدن صحیح در پوش رادیاتور اطمینان حاصل نمائید .
در هنگام توقف لحظه ای (پشت چراغ قرمز و یا ترافیك ) دنده را خلاص نموده و از نگهداشتن كلاج خودداری نمائید .
پس از پیمودن مسیرهای طولانی موتور را فوراً خاموش نكنید .

انژكتور چیست و سیستم سوخت رسانی انژكتوری چگونه كار می كند ؟

برای این كه بدانیم انژكتور چیست و با عملكرد سیستم سوخت رسانی انژكتوری آشنا شویم ، لازم است ابتدا وظیفه كاربراتور را در خودرو بدانیم . زیرا سیستم انژكتوری جایگزینی برای كاربراتور در خودرو است .

كاربراتور وسیله ای است برای مخلوط كردن سوخت و هوا به نسبت مطلوب و رساندن آن به موتور خودرو ، كه به همین منظور از زمان اختراع و پیدایش تغییرات بسیاری كرده و دارای مدارات مختلفی شده است .

هدف از بكارگیری كاربراتور در خودرو همانطور كه اشاره شد ، مخلوط كردن سوخت و هوا به منظور اشتعال مناسب است ولی چه نسبتی باید برای این منظور در نظر گرفته شود ؟ سوخت كمتر با مقدار زیادی هوا بر عكس ؟

از نظر تئوری یك كیلوگرم سوخت می بایست با 6/14 كیلوگرم هوا بسوزد تا اشتغال كامل صورت گیرید . ولی ان فقط در حالت تئوری صادق است . با زیاد كردن هوا در مخلوط فوق ، مخلوط فقیر سوختی پدید می آید كه در ان شاهد اكسیژن در گازهای اگزوز هستیم و با زیاد كردن مقدار سوخت در مخلوط ، مخلوط غنی سوختی پدید می آید كه در آن صورت شاهد ئیدروكربن نسوخته در گازهای اگزوز می باشیم .

از لحاظ اقتصادی (مصرف كمتر ) بهترین مخلوط ، مخلوط فقیر سوختی با نسبت هوا به سوخت 1/18 است . در حالی كه برای بدست آوردن بیشترین توان موتور باید مخلوطی غنی سوختی با نسبت 1/12 الی 1/13 بكار برد .

پس همانطور كه دیده می شود محدوده وسیعی از نسبت هوا به سوخت وجود دارد كه سیستم سوخت رسانی می بایست طبق شرایط مختلف كار موتور جوابگوی آن باشد . روی زمین اصل ساختمان كاربراتورها پیچیده تر شده و مدارات مختلفی (عمدتاً پنچ مدار) به شرح ذیل در آن بوجود آمده است .

1- مدار اصلی (Main circuit) : كه هنگام رانندگی با سرعت و وضعیت عادی ،سوخت و هوا را به نسبت لازم مخلوط كرده و به موتور می فرستد .

2- مدار دور آرام (Idle circuit) : كه وظیفه آن فرستادن مخلوط سوخت (با نسبت غلیظ تر) به موتور در هنگامی است كه راننده پای خود را از پدال گاز برداشته اشت و موتور با دور آرام كار می كند .

3- پمپ شتاب دهنده (Accelerator pump) كه به منظور كاهش لختی و درنگ موتور در هنگام گاز دادن به سیستم كاربراتور اضافه شده و عكس العمل آن را سریعتر می كند . این مدار در هنگام فشرده شدن پدال گاز مقداری سوخت اضافی به مخلوط می پاشد .

4- مدار قدرت (Power enrichment circuit) : كه وظیفه آن تهیه مخلوط غنی تری از سوخت به هنگام بالا رفتن خودرو از سربالایی ها و یا حمل بار و وزن اضافه است .

5- مدار شوك (Choke circuit) : كه هنگامی بكار می افتد كه موتور خودرو سرد بوده و استارت زده شود . این مدار مخلوط غنی سوخت را وارد موتور می كند .

با وجود مدارات بالا و مدارات پیچیده تر دیگر در كاربراتور كه از طریق مكانیكی عمل می كنند ، این وسیله پاسخ مناسبی به شرایط مختلف كاركرد موتور نداده و در نتیجه بازده مطلوب بدست نمی آید . از طرفی در این سیستم مصرف سوخت نیز بالا رفته و آلودگی نیز افزایش می یابد .

از این رو سالهاست سیستم سوخت رسانی انژكتور جایگزین كاربراتور شده است . جالب است بدانید آخرین خودرو كاربراتوری كه از یك شركت خودروسازی در ایالات متحده عرضه شده است ، خودرو سوبارو (SUBARO) در سال 1990 بوده و تمامی مدلهای بعد از آن به صورت انژكتوری عرضه شد .

سیستم انژكتوری: سیستم انژكتوری در خودرو در واقع عملكردی مشابه كاربراتور رادارد كه همان مخلوط كردن سوخت و هوا نسبت لازم و تزریق آن به موتور است . ولی به دلیل ماهیت اجزاء آن و سیستم متفاوت ، این عمل بسیار دقیقتر و مطلوب تر انجام می شود . ضمناً موجب پایین آمدن مصرف سوخت خودرو و میزان آلودگی هوا می گردد . سیستم سوخت رسانی انژكتوری از سه جزء كلی تشكیل شده است و همانند دیگر سیستم ها دارای ورودی و خروجی هایی است . مغز الكترونیك سیستم (ECU) ، بر اساس این ورودی ها و الگوریتم پیچیده خود معین كننده خروجی های سیستم (زمان پاشش سوخت و مقدار پاشش آن – نسبت هوا به سوخت ) است .

نشان دهنده فرسودگی لنت ترمز :

در سیستمهای متداول امروزی یك صفحه فلزی را در داخل دیسك جا می دهند . وقتی لنت ترمز فرسوده و پوشش آن نازك باشد این صفحه فلزی مدار را از طریق مقاومتی با مدار كم می كند و مهارگر الكترونیكی عبور جریان را تشخیص می دهد وچراغ هشدار را روشن می كند اگر یك اتصال كوتاه در سیستم به وجود بیاید حتی جریان بیشتری عبور می كند . چون هیچ مقاومتی وجود ندارد . و مهارگر الكترونیكی همچنان وجود یك عیب را نشان می دهد . حتی در صورت كافی بودن ضخامت لنت ترمز باز هم مقدار كمی جریان عبور می كند زیرا در داخل احساسگر مقاومت بزرگی تعبیه شده است . بنابراین در تمام مدتی كه مدار سالم است یك جریان ثابت كوچك از آن می گذرد . چنانچه احساسگر قطع یا سیمكشی پاره شود هیچ جریانی نمی گذرد و مهارگر الكترونیكی دوباره عیب را شناسایی می كند و هشدار می دهد .

ABS در شركتهای بزرگ خودرو سازی

شركت بوش آلمان

نگاه كنید به آلمان پس از مدتی كه كارخانه BOSH تمام دلكوها شمعها ژنراتورها سیستمهای تزریق سوخت میكروكامپیوترهای خودرو و دهها قطعه دیگر را تولید كرده ناگهان به تنها منابع اطلاعاتی در این زمینه تبدیل شده و در حالت سیستمهای ABS را تولید كنندگان هیدور لیك این شركت در دست گرفتند از هزینه ها كاسته شده و بر كیفیت آن افزوده شده و این موفقیت به خاطر آن است كه در زیر مجموعه های شركت از شركتها فقط مسئل ساختن یك قطه شده نه چند قطعه و كار دیگرعلاوه بر آن شركت بوش محصولات خود را با تنوع در مدل ها و ارئه فرمهای مختلف عرضه می كند .

شركت مرسدس بنز آلمان

در مجموعه قطعات جدید تیونیك برای مرسدس بنز كلاس CL برابوس چرخهای جدید آن از آلیاژهای سبك شده است . نكته جالبتر در این چرخهای 20 اینچی این است كه دستكاری در حلقه گلگیر انجام شده است .

لاستیكهای این اتومبیل ار ماركهای میشلن و پیرلی هستند و برای ترمز كردن در این اتومبیل از دیسك ترمز 6/14 اینچی استفاده شده است .

( كه بزرگتر از چرخ برخی از اتومبیل های معمولی است )

تركیب سیستم ABS خود اتومبیل با این دیسكهای ترمز تركیبی مناسب برای خنثی كردن قدرت فوق العاده موتور این اتومبیل است .

شركت پونتیاك :

در اتومبیل پونتیاك با داشتن سیستم ABS در صورت پنچر شدن و یا كاهش فشار باد تایرها شعاع چرخش آنها كاهش پیدا می كند و سبب می شود كه آن تایر نسبت به سایر تایرهای اتومبیل سریعتر چرخش كند و بروز چنین اشكالی می گردد كه كامپیوتر كنترل كننده ECU سیستم ضد بلوكه ترمز ABS این مشكل و رخداد را تشخیص داده و به وسیله چراغ هشدار دهنده اعلام وضعیت می كند .

مقدمه

انواع ترمز و عمل آنها

دستگاه ترمز برای كم كردن سرعت اتومبیل یا متوقف ساختن ان طرح ریزی شده است

دستگاه ترمز ممكن است بصورت مكانیكی هیدرولیكی فشار هوا یا به طور الكتریكی كار میكند البته تمام این دستگاه به روش مشابهی عمل می كنند زمانیكه راننده پدال ترمز را فشار بدهد دستگاه فعاله كفشك را به كاسه ترمز چرخ فشار می دهد . پس از آنكه اصطكاك بین كفشك ترمز و كاسه ترمز چرخ اتومبیل را متوقف و یا سرعت آن را كم می كند حال به انواع ترمزها می پردازیم .

ترمزهای مكانیكی : ترمزهای مكانیكی دیگر برای متوقف ساختن اتومبیل به كار نمی رود بلكه از آنها به صورت ترمز پاركینگ استفاده به عمل می آید . ترمزهای مكانیكی دارای یك كابل می باشند كه پدال ترمز را به دستگاه راه انداز كفشكهای ترمز متصل می كند .

فشار دادن به پدال ترمز باعث كشیدن كابل ترمز و حركت كردن دستگاه باز كننده كفشكها می گردد . دستگاه باز كننده كفشكها شامل یك بادامك می باشد كه می تواند بچرخد و انتهای كفشكهای ترمز را به سمت بیرون فشار بدهد انتهای دیگر كفشكهای ترمز به صفحه پشت ترمز كه اصطلاحا (( طبق )) نامیده می شود لولا شده است .

بیشتر ترمزهایی كه به طور مكانیكی كار می كنند و برای پاركینگ مورد استفاده قرار می گیرند دارای یك اهرم دستی می باشند كه به وسیلع كابلهایی به كفشك چرخهای عقب و یا به یك ترمز مجزا كه جزئی از شافت جعبه دنده به شمار می رود متصل می گردد .

موقعی كه اهرم دستی كشیده شود كابل نیز كشیده شده اهرمهای مكانیزم ترمز چرخهای عقب را به كار می اندازد وقتی كه اهرمها به كار بیفتد كفشكهای ترمز از هم دور می شوند و به كاسه ترمز می چسبند .

اصول هیدرولیك :

نظر به اینكه بیشتر ترمزها هیدرولیكی هستند برای شناسایی كامل این دستگاهها باید قوانین هیدرولیك را به طور خلاصه مرور كنیم .

همانطور كه اشاره شد فشار و حركت را می توان به وسیله مالیات انتقال داد چون مالیات قابل تراكم نیستند فشار روی یك مایع آنرا از راه لوله به داخل محفظه یا سیلندر می راند و پیستونی را به حركت در می آورد .

نیرویی كه به پیستون وارد می گردد متناسب با مساحت سطح آن می باشد به طور مثال یك پیستون فشاری معادل PSI 100 در داخل سیلندر به وجود می آورد در این حالت مایع از طریق لوله ها به سه سیلندر دیگر می رسد .

نیرویی كه مایع به سه سیلندر وارد می سازد متناسب با اندازه پیستونها می باشد موقعی كه سطح پیستون 1in 2 باشد نیروی وارد شده با آن 100 پوند خواهد بود اگر سطح پیستون 2in 2 باشد نبروی وارد شده با آن 200 پوند خواهد بود .

علل ترمز هیدرولیكی :

در ترمزهای هیدرولیكی برای حركت دادن كفشكها و چسبانیدن آنها به كاسه ترمز از فشار یك مایع ( فشار هیدرولیكی ) استفاده می شود .

در موقع كار حركت پدال ترمز پیستون را در داخل سیلندر اصلی ترمز به حركت در می آورد این عمل فشاری به مایع جلو پیستون وارد می سازد و مایع تحت فشار از راه لوله های رابط به نام لوله های ترمز به سیلندر چرخ رانده می شود . پیستونهای سیلندر چرخ به سمت بیرون فشار داده می شود . این حركت كفشكها سمت بیرون آنها را به كاسه ترمز می چسباند .

همانطوری كه در گفته شده است معمولا در چرخهای جلد پیستون را بزرگتر می گیرند زیرا موقعی كه وسیله نقلیه ترمز می گیرد حركت آن به سمت جلو بیشتر وزن اتومبیل را به چرخهای جلو وارد می سازد .

پیستون در سیلندر اصلی ترمز دارای مساحت 8/0 اینچ مربع می باشد به این پیستون یك نیروی 800 پوندی وارد می شود به این ترتیب فشار هیدرولیكی PSI 1000 وارد می شود . این فشار در چرخهای عقب نیروی مساوی 700 پوند رو به بیرون به هر یك از پیستونها وارد می سازد زیرا مساحت هر پیستون 7 اینچ مربع می باشد . در چرخهای جلو مساحت هر پیستون 9/0 اینچ مربع می باشد و به این ترتیب نیروی وارد شده به هر یك از آنها 900 پوند خواهد بود .

در موقع ترمز كردن انرژی جنبشی اتومبیل گشتاوری نسبت به محور چرخهای جلو ایجاد می كند كه تمایل دارد اتومبیل را حول محور چرخهای جلو بچرخاند و روی همین اصل وزن اتومبیل روی چرخهای عقب كاهش و روی چرخهای جلو افزایش می یابد . اگر در كنار جاده به اتومبیلی كه در حال ترمز كردن باشد نگاه كنیم مشاهده خواهیم نمود كه قسمت جلو اتومبیل در موقع ترمز كردن از حالت معمولی پایین تر می رود و خود نشانه آن است كه وزن وارد شده به چرخهای جلو بیشتر شده است در حالی كه در همان موقع مقداری از سطح جاده فاصله می گیرد و بلند می شود .

با توجه به این واقعیت سیلندرهای ترمز را در چرخهای جلو بزرگتر می گیرند تا نیروی بیشتری برای ترمز كردن چرخهای جلو به كاسه ترمز وارد گردد .

جعبه دانلود

برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل


شما ممکن است این را هم بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *